Vanaf dinsdag 14 oktober is het weer zover. Dan trekken cinefielen van heinde en ver naar Gent voor de ondertussen 41e editie van Film Fest Gent. Het programma is als vanouds gevuld met bekende en minder bekende internationale werken die de afgelopen maanden furore hebben gemaakt binnen het wereldwijde festivalcircuit. De grootste blikvangers zijn ongetwijfeld openingsfilm The Loft, de langverwachte remake van Erik Van Looy‘s succesvolle thriller uit 2008, en slotprent Birdman van de Mexicaanse grootmeester Alejandro G. Iñárritu, waarin Michael Keaton het beste van zichzelf geeft als ex-steracteur op zoek naar een revival van zijn carrière.

Hoewel intrigerende films zoals Gouden Beer-winnaar Black Coal, Thin Ice, de fictieve Nick Cave-documentaire 20.000 Days on Earth en het melodrama St. Vincent (met Bill Murray en Naomi Watts) onze volwaardige aandacht zullen krijgen, hebben wij onze lijst van aanraders beperkt tot 15 stuks. Mocht nieuwe cinema je ding niet zijn kan je op Film Fest Gent overigens ook terecht voor enkele regelrechte klassiekers, zoals Aguirre, Der Zorn Gottes van Werner Herzog, La Dolce Vita van Federico Fellini (naast de expo die rond de Italiaanse filmkoning loopt), Belle De Jour van Luis Bunuel, Suspiria van Dario Argento (mét live orkest) en Dog Day Afternoon van Sidney Lumet.

Bekijk onderaan welke films onze nieuwsgierigheid het meest hebben gewekt. Vanaf morgen brengen we uitgebreid verslag vanuit de Arteveldestad.

01. The Loft (reg. Erik Van Looy)

De Hollywood-makeover van Bart De Pauws verhaal over vijf vrienden en het lijk dat ze in hun geheime loft aantreffen. Erik Van Looy mocht terug achter de camera plaatsnemen en nam Matthias Schoenaerts mee uit het origineel. Verder zien we Karl Urban, James Marsden, Wentworth Miller en Eric Stonestreet opduiken, terwijl het vrouwelijk schoon belichaamt wordt door Rhona Mithra en Isabel Lucas.

Voorstellingen: 14/10 – 20u30 (UITVERKOCHT) 14/10 – 22u45

02. Violet (reg. Bas Devos)

Onze landgenoot Bas Devos maakt zijn regiedebuut met Violet, waarin een groep jonge bmx’ers wordt geconfronteerd met de onverwachte en gewelddadige dood van één van hun vrienden, Jonas. Als enige getuige van diens dood kijkt iedereen naar de 15-jarige Jesse voor antwoorden. Het verdriet om het verlies van zijn beste vriend en een groeiend gevoel van eenzaamheid bemoeilijken Jesse’s zoektocht naar troost. Violet is een visueel portret van het rouwproces van een tiener.

Voorstellingen: 15/10 – 20u15 20/10 – 17u30 21/10 – 22u30

03. Leviathan (reg. Andrey Zvyagintsev)

Andrey Zvyagintsevs Leviathan werd door de pers in Cannes dit jaar uitgeroepen tot één van de betere films van het festival. De prent greep er uiteindelijk naast de Palme d’Or, maar kreeg wel de prijs voor Beste Screenplay mee naar huis. Het sociaal drama over onenigheid binnen een klein Russisch kustdorpje, biedt een controversieel zelfportret van het land, vol typisch grauwe landschappen, corrupte personages en een rijkelijke dosis vodka.

Voorstellingen: 16/10 – 19u45 20/10 – 14u30 22/10 – 19u30

04. Mr. Turner (reg. Mike Leigh)

Regisseur Mike Leigh (Secrets & Lies) staat bekend om zijn realistische, voorzichtig uitgekerfde drama’s, maar met Topsy-Turvy uit 1999 (over theatermakers Gilbert & Sullivan) demonstreerde Leigh dat hij ook periodegebonden films – zoals deze Mr. Turner – op een stijlvolle manier aankan. In deze biopic speelt Timothy Spall het titelpersonage, de eigenaardige 19e eeuwse schilder J.M.W. Turner.

Voorstellingen: 15/10 – 21u45 16/10 – 14u30 19/10 – 17u30

05. Whiplash (reg. Damien Chazelle)

Whiplash, de perslieveling van het afgelopen Sundance festival – en tevens het regiedebuut van Damien Chazelle – vertelt het verhaal van een beloftevolle, 19-jarige drummer en zijn ervaringen op een meedogenloze muziekschool in Manhattan. Regisseur Chazelle herwerkte zijn gelijknamige kortfilm tot deze langspeler met in de hoofdrollen Miles Teller (Rabbit Hole, The Spectacular Now) als de knokkende protagonist en J.K. Simmons (Burn After Reading, Juno) als een angstaanjagende leerkracht die zijn studenten terroriseert.

Voorstellingen: 15/10 – 14u30 17/10 – 22u30 22/10 – 17u30 23/10 – 10u00

06. Adieu au Langage 3D (reg. Jean-Luc Godard)

De Franse cinemagod Jean-Luc Godard (Pierrot Le Fou, Alphaville) is ondertussen toe aan zijn 43e langspeelfilm. Adieu au Langage is een meditatief huzarenstukje over het einde van de taal. In 3D dan nog wel. Een unieke visuele en auditieve ervaring waar zijn op 3D verliefde collega-regisseurs naar verluidt een puntje aan kunnen zuigen.

Voorstellingen: 16/10 – 17u30 20/10 – 22u15 21/10 – 14u30

07. Waste Land (reg. Pieter Van Hees)

Deze Belgische psychologische thriller met Jérémie Renier (Cloclo) en Nathalie Broods (Swooni, De Helaasheid Der Dingen) in de hoofdrollen, is het laatste luik van Pieter Van Hees‘ trilogie ‘Anatomie van Liefde en Pijn’. Na Linkeroever (2008) en Dirty Mind (2009) komt Van Hees met een film op de proppen waarin hoofdinspecteur moordzaken Leo Woeste strijdt tegen de criminele wasteland van Brussel. Bij het oplossen van een bizarre moord verliest hij alsmaar meer de controle over zichzelf. Wanneer zijn vriendin op de koop toe ongewenst zwanger blijkt te zijn, raakt hij de pedalen helemaal kwijt.

Voorstellingen: 20/10 – 20u15 22/10 – 14u30 23/10 – 22u30

08. The Judge (reg. David Dobkin)

Iron Man Robert Downey Jr. en Wedding Crashers-regisseur David Dobkin bundelden hun krachten voor The Judge, een film waarin Downey Jr. een advocaat vertolkt die naar zijn thuisbasis trekt nadat zijn moeder overlijdt. Wanneer zijn vader (Robert Duvall) er echter van beschuldigd wordt zijn vrouw vermoord te hebben, ziet hij zich genoodzaakt om hem te verdedigen voor de rechtbank. Downey Jr. liet al weten dat dit het soort film is dat hij altijd al had willen maken. Ook Vera Farmiga en Billy Bob Thornton zijn van de partij.

Voorstellingen: 20/10 – 19u45 22/10 – 1Ou00 24/10 – 17u00

09. Pasolini (reg. Abel Ferrara)

Na zijn controversiële DSK-biopic Welcome To New York eerder dit jaar te hebben voorgesteld (ons Belgenland kreeg de film nog niet te zien), is regisseur Abel Ferrara (Bad Lieutenant, The Funeral) hetzelfde jaar al terug met een tweede biografische film over een al even besproken figuur: filmmaker Pier Paolo Pasolini. De meertalige prent belooft een knappe en intrigerende kijk op de laatste dagen van de Italiaanse regisseur die aan de schandpaal werd genageld na zijn laatste werk, Salò, or the 120 Days of Sodom. Pasolini werd kort na de release van die film vermoord aangetroffen op een strand in de buurt van Rome. Er bestaan vele theorieën over de reden van de moord, al kon zelfs een bekentenis van een mannelijke prostitué geen volledige duidelijkheid scheppen. Sàlo is volgens velen nog steeds één van de meest weerzinwekkende films ooit gemaakt. Willem Dafoe vertolkt de ophefmakende cineast.

Voorstellingen: 20/10 – 20u00 25/10 – 15u30

10. The Captive (reg. Atom Egoyan)

Zowel acteur Ryan Reynolds als regisseur Atom Egoyan lieten de laatste tijd steken vallen. Reynolds, die in films als Fireflies in the Garden en Paper Man nochtans bewees dat hij kan acteren, moet afrekenen met onder andere het R.I.P.D. debacle, terwijl Egoyan zijn succesnummers uit de jaren 90 (The Sweet Hereafter, Exotica) niet kon overdoen in de nillies. Met de psychologische thriller The Captive hoopt het duo op een gezamelijk comeback op topniveau. Een Prisoners-achtig plot rond een kidnapping en een sterke omringende cast – met onder andere Rosario Dawson en Mireille Enos – bieden alvast vertrouwen.

Voorstellingen: 18/10 – 20u00 20/10 – 10u00 22/10 – 14u30

11. White Bird in A Blizzard (reg. Gregg Araki)

Gregg Araki, de artistieke filmmaker achter onder andere Mysterious Skin en The Doom Generation, zet het succesvolle festivalparcours van zijn nieuwe film White Bird in a Blizzard verder in Gent. Shailene Woodley, Eva Green en Thomas Jane zijn enkele van de bekendste namen in dit verhaal rond Kat (Woodley), een studente die ontdekt dat haar geheimzinnige en gekwelde moeder (Green) met de noorderzon verdwenen is. Na haar hele leven in een koud en emotieloos gezin te hebben geleefd, wekt de verwijning aanvankelijk niets los bij Kat. Haar futloze vader houdt ze ook al niet verantwoordelijk. Maar na verloop van tijd beseft Kat meer en meer hoe erg ze haar moeder mist, en wanneer ze de reden van de verdwijning ontdekt, blijkt ook dat nog een zure appel om doorheen te bijten.

Voorstellingen: 23/10 – 19u45 (Explorezone Awards Ceremony) 24/10 – 17u30 25/10 – 10u00

12. Birdman (reg. Alejandro G. Iñárritu)

Alejando Gonzalez Inarritu, de cineast die ons Amores Perros, Babel, 21 Grams en het voor een Oscar genomineerde Biutiful bracht, is terug met Birdman, een spectaculair komisch drama dat alles behalve vergelijkbaar is met zijn doorgaans somber werk. Michael Keaton speelt een aan lager wal geraakte acteur die bekend staat om één rol: die van een superheld, vroeg in zijn carrière. Toepasselijk, daar Keaton na zijn iconische rol als Batman in de Tim Burton-films (eind jaren ’80/begin ’90) weinig potten brak. Het personage wil zijn carrière nieuw leven inblazen door een comeback te maken als protagonist in een Broadwaystuk. Zach Galifianakis, Edward Norton, Emma Stone en Naomi Watts omringen Keaton en vormen allen samen een waanzinnig sterke cast.

Voorstellingen: 24/10 – 20u00 (Official Closing Night) 24/10 – 20u15 (Official Closing Night) 25/10 – 20u30

13. Fury (reg. David Ayer)

In David Ayers Fury leidt commandant Brad Pitt zijn manschappen doorheen een gevaarlijke missie tijdens de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Met behulp van een Sherman tank belooft dat alvast vuurwerk op te leveren. De rauwheid van de film komt voort uit de grimmige opnameperiode: een stuntman werd verward met een dummy die op de grond lag en werd neergestoken met een bayonet (hij overleefde het voorval), Pitts co-ster Shia LaBeouf kroop naar verluidt iets te hevig in de huid van zijn personage en maakte het zijn medeacteurs behoorlijk lastig, en regisseur Ayer (End of Watch, Sabotage) pushte zijn acteurs bovendien zelf tot het uiterste. Volgens acteur Joe Bernthal (The Walking Dead) eiste Ayer dat ze zich gedroegen alsof het “de laatste film is die ze ooit zouden maken”. Intensiteit verzekerd!

Voorstellingen: 21/10 – 20u00

14. Miss Julie (reg. Liv Ullman)

Het kostuumdrama Miss Julie is de eerste film van Ingmar Bergman-muze Liv Ullman in 14 jaar. Daarin spelen Jessica Chastain en Colin Farrell twee geliefden die er een passionele maar woelige affaire op na houden. Het koppel wil vluchten en een nieuw leven beginnen, maar dat heeft tragische gevolgen. Broeierig, uitdagend en psychologisch.

Voorstellingen: 24/10 – 20u00 25/10 – 20u00

15. Nymphomaniac: Director’s Cut (reg. Lars von Trier)

De expliciete film Nymphomaniac hoeft allicht geen introductie meer, maar voor zij die Lars von Triers magnum opus niet heftig genoeg vonden qua lengte en pikante inhoud, houdt de Deense relschopper nog een verrassing achter de hand in de vorm van een vijf uur durende “director’s cut”. Integraal en éénmalig te bekijken op de laatste zaterdag van het festival.

Voorstellingen: 25/10 – 14u00  

Voor meer films en info kan je terecht op de website van Film Fest Gent.