Het moeten boeiende tijden zijn voor filmmakers. Het internet verruimt het bereik en de meest geavanceerde technologie ligt voor het grijpen. Aan de vooravond van het nieuwe schooljaar, vragen sommigen zich misschien af of filmschool iets voor hen is. Verrassend genoeg zijn er redelijk wat bekende regisseurs die de schoolbanken vroegtijdig hebben verlaten en een alternatieve route naar het succes namen. Hier volgt een lijstje.

Quentin Tarantino

Regisseerde films als: Pulp Fiction, Reservoir Dogs & Django Unchained

“Zelf een langspeelfilm proberen maken, zonder geld, is de beste filmschool die je kan volgen,” vertelde Tarantino zijn studenten tijdens een master class in Cannes. Naar eigen zeggen leerde hij zijn vakmanschap door obsessief en aandachtig naar films te kijken. Zijn job als videotheekbediende in de jaren ’80 was daarvoor ideaal. “Ik was niet geïnteresseerd in school, niet in sport, enkel in film.”

Terry Gilliam

Regisseerde films als: Brazil, Fear & Loathing in Las Vegas & Twelve Monkeys

De maker van enkele van de meest unieke films uit de recente geschiedenis begon zijn carrière als cartoonist en bouwde daarna langzaam vertrouwen en ervaring op om zichzelf achter de camera te plaatsen. Zijn benadering ligt in dezelfde lijn als die van Tarantino. “Filmschool is voor dwazen. Ik ging er niet naartoe. Ik ging gewoon veel naar de bioscoop. Mijn beste leerschool was het maken van films, dus dit is mijn raad voor iedereen die filmschool overweegt: kijk veel films, koop een camera en begin te filmen. Als je dat genoeg herhaalt, leer je uiteindelijk hoe films gemaakt worden.”

Lana & Andy Wachowski

Regisseerden films als: Bound, The Matrix trilogie & Cloud Atlas

Ook de Wachowskis zijn schoolverlaters. Ze begonnen kort nadien een schilder- en bouwbedrijf, terwijl ze stripverhalen schreven voor Marvel. Na het lezen van een boek getiteld, “How I Made a Hundred Movies in Hollywood and Never Lost a Dime”, van Roger Corman, schreven ze hun eerste scenario (Carnivore). Het eerste werk dat ze verkocht kregen was een screenplay voor Assassins, waarin Sylvester Stallone en Antonio Banderas elkaar bekampen. De film flopte. Ze bleven echter doorzetten en maakten niet lang daarna hun regiedebuut met Bound. Daarop volgde The Matrix en de rest is geschiedenis.

James Cameron

Regisseerde films als: Aliens, Titanic & Avatar

Cameron hield van kunst en wetenschap, maar ook hij liet school vallen. Hij werd vrachtwagenbestuurder en hield zich na zijn uren bezig met het ontdekken van special effects en productiedesign. “Eén van de positiefste dingen die me overkwam, was dat ik nooit naar de filmschool ging. Alles wat ik wilde weten haalde ik gewoon uit boeken in de bibliotheek. Die informatie hield ik dan nauwkeurig bij en bestudeerde de technische aspecten aandachtig.”

“Uiteindelijk komt het neer op een camera vastnemen en beginnen filmen. F*ck het geld, zoek enkele mensen bij elkaar en maak die film. Ook al wordt het de meest afgrijselijke film ter wereld, als er aan het eind ‘Directed by’ opstaat, ben je regisseur. Het budget stijgt vandaaruit, maar het belangrijkste is dat je jezelf die naam hebt gegeven. Als je jezelf niet in die rol kan plaatsen, dan doe je maar wat in plaats van het écht te doen.”

Christopher Nolan

Regisseerde films als: Memento, Inception & The Dark Knight trilogie

Film maakt sinds jaar en dag deel uit van Christopher Nolan’s leven. “Ik liep constant rond met een camera, maar ging nooit naar een filmschool. Ik studeerde Engelse literatuur, maar maakte tussendoor films. Steeds opnieuw. Ik betaalde mijn eerste prent, Following, zelf en maakte hem met enkele vrienden.” Een studio (Zeitgeist Films) benaderde hem er voor en zorgde voor distributie. Hierdoor belandde zijn film in het festival circuit en dat was het begin van een vruchtbare carrière in Hollywood. Klinkt als een grote dosis geluk, maar wat leerde hij uit zijn zelfstudie?

“Een natuurlijke benadering tot het begrijpen van alle kleine deeltjes binnen het vak. Ik ben geïnteresseerd in elk onderdeel van het filmmaken omdat ik voor alles zelf instond- van geluidopnames tot montage en muziek. Ik ben bevooroordeeld omdat ik deel uitmaak van de laatste generatie die film knipte en met de hand aan elkaar kleefde. Het gaf me een goede basis om het technische aspect van het filmmaken te begrijpen. Ik deed het allemaal uit liefde en passie voor het vak. Je zal nooit iets leren als het puur bij curiositeit blijft.”

Stanley Kubrick

Regisseerde films als: 2001: A Space Odyssey, The Shining & A Clockwork Orange

Hoogbegaafd als hij was – en met een voorkeur voor intellectuele hobby’s als schaken – vond de jonge Stanley Kubrick geen uitdaging op school. Nadat hij voor zijn 13de verjaardag een camera cadeau kreeg begon het te kriebelen. Kubrick leerde zichzelf hoe hij moest fotograferen en had ook de basis van filmmaken al snel onder de knie. “Tijdens de opnames van mijn eerste twee films, Fear and Desire en Killer’s Kiss, was ik cameraman, regisseur, editor, de assistent van de editor en deed ik het geluid. Noem maar op, ik deed het. Het was een prijsloze ervaring, want wanneer je gedwongen wordt om het zelf te doen, absorbeer je het allemaal beter.

John Waters

Regisseerde films als: Cry-Baby, Pink Flamingo & Hairspray

“Ik ging even naar de les en ze bleven er maar babbelen over Potemkin, maar dat was niet wat ik wou doen. Ik wou dolgraag regisseur worden, maar wist zelfs niet hoe je zo’n camera moest aanzetten. Hoe dan ook heeft mijn incompetentie geleid tot succes in de hedendaagse kunstwereld, maar dat was pas in 2004.” Op de vraag of hij zelf ooit les zou willen geven antwoordde hij ooit: “Niet aan normale mensen, maar ik geef wel les aan gevangenen. Ik vind het fijn om moordenaars als studenten te hebben, het is mijn beste publiek.”