In de loop der jaren reageerde de jury in Cannes telkens enthousiast over het werk van de gebroeders Dardenne. Zo werden ze tijdens hun eerste visite in 1999 al met een gouden palm beloond voor Rosetta en deden ze dat kunstje nog eens over met L’Enfant in 2005. Met Le Silence de Lorna behaalden ze in 2008 de prijs voor beste screenplay en in 2011 gingen ze met de Grand Prix lopen voor Le Gamin au Vélo.

Dit jaar staat Deux Jours, Une Nuit op het programma, een film waarin een depressieve moeder gedurende een weekend moet vechten om haar job te behouden. Met Marion Cotillard als hoofdrolspeelster hebben de Dardennes meteen hun grootste ster ooit binnen gehaald. De film, die deze ochtend vertoond werd op het festival, werd laaiend enthousiast onthaald.

Een overzicht van de eerste recensies:

“Een zoveelste sterke prestatie van Marion Cottillard, die als A-list ster niet uit haar element te slaan is binnen de sombere habitat van de Dardennes.” (The Guardian)

“De gebroeders Dardenne namen een echte filmster in huis en verliezen daarbij hun prachtige, observerende glans niet. Een krachtige film over de Belgische middenklasse.” (Variety).

“Cotillards beste werk sinds “La Vie En Rose”. (Indiewire)

“Een derde Palme d’Or is in zicht voor de broertjes.” (Cine-Vue)

“Dit is alweer een hoogst bewonderenswaardige inzending van de Dardenne-tandem: niets vernieuwend misschien, maar even diepzinnig, menselijk en sterk uitgevoerd als we van hen gewend zijn. Een derde gouden palm is binnen handbereik.” (Telegraph)

“De Dardennes verheffen dit verhaal over menselijk fatsoen tot kunst.” (London Evening Standard)

“Hun vigiliteit als filmmakers is adembenemend. Deze film is een mirakel.” (Little White Lies)

 

Deux Jours, Une Nuit speelt vanaf morgen (21 mei) in de Belgische zalen.