Afgelopen weekend werd er in het zuiden van Frankrijk weer heel wat nieuw werk vertoond. De twee grote kleppers van de afgelopen twee dagen waren Maps To The Stars, waarin David Cronenberg de gang van zaken in Hollywood op de korrel neemt, en Tommy Lee Jones‘ eigenzinnige western The Homesman. Beide films pakken uit met een geweldige cast (Julliane Moore, Robert Pattinson, Mia Wasikoswka en John Cusack in de eerste, Hilary Swank, Meryl Streep, Miranda Otto en Tommy Lee Jones zelf in de tweede) werden overwegens goed onthaald door de pers. Een kort overzicht van wat er geschreven werd:

MAPS TO THE STARS

“De film kan beschouwd worden als een rechtstreekse kijk op de moderne filmindustrie en zij die er deel van uitmaken, maar het is duidelijk dat er een andere, mogelijk nog interessantere en radicalere film verborgen zit in het dikke smoggordijn van LA. Er zijn astrologische, Freudiaanse en bovennatuurlijke toestanden mee gemoeid.” (Little White Lies)

“David Cronenbergs nieuwe film is een aangrijpende en uitstekende, maar tegelijk verschrikkelijke film over het hedendaagse Hollywood. Sadistisch, verdraaid en onvoorspelbaar.”  (The Guardian)

“Maps To The Stars is een vermakelijke satire rond de decadentie van Hollywood. Een tikkeltje geschift en een tikkeltje briljant.” (Total Film)

“De film zit schots en scheef in elkaar. Het klinkt goed op papier, maar op het scherm oogt het rommelig.” (RogerEbert.com)

“Cronenberg zit in een fase die me niet langer aanspreekt. Koude en sombere cinema die tegelijk saai en niet memorabel is.” (Twitch)

“Cronenberg in topvorm. Ziekelijk, slim en knettergek. Oscargoden, geef Julliane Moore een nominatie!” (David Ketchum)

 

THE HOMESMAN

“Jones weigert zijn western over een stel vrouwen in het wilde westen te sugarcoaten, en dat maakt de film alleen maar beter. Hillary Swank en Tommy Lee Jones zijn sensationeel.” (The Telegraph)

“In het verleden werd er wel eens gefluisterd dat Jones niet de aardigste was tegenover vrouwen; in deze film pakt hij het onderwerp aan en behandelt hij het met een verrassende sensitiviteit.” (Variety)

“The Homesman opteert voor de minder conventionele en minder sentimentele aanpak. De film toont aan hoe het Westen iedereen bijblijft. Poëtisch en ontroerend.” (Screen Daily)