Na Grace of Monaco met de grond gelijk te hebben gemaakt, haalden de critici in Cannes hun sloophamer al opnieuw boven voor Atom Egoyans The Captive. In deze Prisoners-achtige thriller zien we Ryan Reynolds en Mireille Enos als rouwende ouders nadat hun dochter werd gekidnapt. Rosario Dawson speelt één van de detectives die jarenlang op zoek is naar de man die het meisje meenam. De eerste opinies uit het zuiden van Frankrijk zijn verre van overweldigend, waarmee Egoyans terugkeer naar de gloriedagen van Exotica en The Sweet Hereafter alweer uitgesteld wordt.  Zo vond Mike D’Angelo van The Dissolve dat de filmmaker – die hij ooit als zijn favoriete, levende filmmaker citeerde – dat hij gerust op pensioen mag gaan en schreef een reviewer van Film Stage dat Egoyans nieuwste niet beter is dan een gemiddelde aflevering van Law & Order. Ouch. Vergevingsgezindere critici vonden het enkel jammer dat de ooit zo unieke stem van Egoyan in herhaling valt.

Nadat de pers was uitgeraasd, was het de beurt aan Gouden Palm-favoriet Winter Sleep van de Turkse filmmaker Nuri Bilge Ceylan (Once Upon a Time in Anatolia). Die kon naar verluidt op een staande ovatie rekenen en daarmee de te kloppen film blijkt. Toch werd het drie en een half uur durende drama over een rijke ex-acteur en zijn hotel in een afgelegen Turks dorpje door sommigen minder positief onthaald, wegens “ondoordringbaar”, “te traag” en “te lang”. Anderen noemen het dan weer een uitdaging. Wij zijn alvast benieuwd.