lars-von-trier-nymphomaniac-

Toen vorige week werd aangekondigd dat Lars von Trier‘s langverwachte film NYMPHOMANIAC PT.1 pas tegen het eind van het jaar zou klaar zijn, doken er geruchten op dat er een complex post-productie proces aan de gang was, waarbij er niet op enkele visuele effecten meer of minder zou worden gekeken. Wel, dat wordt bevestigd en bovendien komen we te weten hoe von Trier te werk gaat om zijn A-lijst acteurs in de expliciete seksscènes te krijgen.

Louise Vesth, de producer, vertelde dat de bovenhelften van Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Shia LaBeouf, Jamie Bell, Willem Dafoe, Connie Nielsen en co aan de onderhelften van professionele pornosterren zullen worden gelinkt door middel van digitale effecten. “We filmden de acteurs terwijl ze deden alsof ze seks hadden en in een tweede shot lieten we hun body doubles het échte werk doen,” aldus Vesth. “Deze twee worden dan digitaal aan mekaar geplakt.” Je zal de verantwoordelijke voor de speciale effecten maar zijn.

Verder leren we van de producer dat er meer symboliek dan expliciete seks in de film zit. Zo zullen er woorden en symbolen over sommige scènes worden geplaatst. De techniek die von Trier daarvoor gebruikte werd door een anonieme, potentiële investeerder bestempeld als “baanbrekend.. nooit eerder gezien”. Als dit goed uitdraait, dan zou dit wel eens von Trier’s ultieme meesterwerk kunnen worden. Vesth gaf het volgende nog mee: “Lars heeft alles wat hij heeft in deze film gegooid. Het gaat over religie, over God, over filosofie… Er is zo veel om over te praten bij deze prent.”

NYMPHOMANIAC is de erotische en poëtische reis die een vrouw doormaakt van haar geboorte tot haar 50e. We zien het verhaal door de ogen van de zelfverklaarde nymfomane Joe, vertolkt door de Française Charlotte Gainsbourg.

Op een koude winternacht wordt Joe door een oude charmante vrijgezel (Stellan Skarsgard) gevonden in een steegje. Ze is zwaar in elkaar geslagen. Hij neemt haar mee naar zijn appartement, waar hij haar wonden verzorgt en haar ondertussen uitvraagt over haar leven. Wat daarna volgt is het gedetailleerde en veelzijdige verhaal van haar leven, met de nodige anekdotes.

Lars von Trier wil met deze film elementen uit de literatuur overhevelen naar het medium film. Centraal thema is het vrouwelijk erotisch verlangen, vol beweringen, tegen-beweringen, onverenigbare standpunten, en al dan niet morele overwegingen. De meest strijdvaardige argumenten en wildste stellingen komen aan bod.

Onze landgenoten Lien Van De Kelder, Michael Pas en Ivan Pecnik zorgen voor de Belgische inbreng.

NYMPHOMANIAC: PT1. zal op Kerstdag worden vertoond in Denemarken. Wanneer wij het eindresultaat zullen te zien krijgen blijft een groot vraagteken.