Regisseurs Quentin Tarantino, Christopher Nolan, J.J. Abrams en Judd Apatow bundelden laatst hun krachten om Hollywoodstudio’s aan te manen het behoud van celluloid film te garanderen. Die inspanning lijkt te werken, want celluloidproducent Kodak heeft besloten haar stock te blijven aanvullen. Martin Scorsese, een andere celluloid-voorvechter die niet vies is om ook met digitale camera’s te experimenteren, heeft daarop een statement geschreven waarin hij de beslissing van Kodak aanmoedigt:

“Er zijn een aantal namen voor wat wij doen – cinema, movies, motion pictures. En…film. Wij zijn regisseurs, maar nog vaker worden we filmmakers genoemd. Filmmakers. Laat ons de realiteit alvast onder ogen zijn: HD is niet op komst, het is er al. De voordelen zijn aanzienlijk: de camera’s zijn lichter, nachtopnames zijn makkelijker, er zijn meer mogelijkheden om de beelden achteraf te verbeteren en te bewerken. En, HD-camera’s zijn goedkoper: films kunnen dezer dagen voor bijzonder weinig geld gemaakt worden. Zelfs zij die nog steeds met celluloid werken eindigen hun werk in HD, en onze films worden in HD geprojecteerd. Dus is het makkelijk te stellen dat we reeds in de toekomst leven, en dat werken met traditionele film omslachtig is, moeilijk te vervoeren is en vatbaar is voor slijtage, en dat het tijd is om het verleden vaarwel te zeggen – het zou makkelijk zijn. Te makkelijk.”

“We worden constant herinnert aan het feit dat film een business is. Maar film is ook een kunstvorm, en jonge mensen die gedreven zijn om films te maken moeten toegang krijgen tot de materialen die ooit de bouwstenen voor deze kunstvorm waren. Zou iemand ooit aan jonge artiesten vragen om hun verf en canvassen weg te werpen omdat iPads makkelijker te vervoeren zijn? Natuurlijk niet. In de hele filmgeschiedenis bestaat slechts een minuscuul percentage uit films die niet op celluloid geschoten werden. Alles wat we in HD doen, is een poging om de “look” van film heruit te vinden. Nu nog biedt celluloid een rijker visueel kleurenpalet dan HD. Laat ons bovendien niet vergeten dat celluloid film de enige bewezen manier is om ons werk te bewaren. We hebben geen enkele zekerheid dat digitale informatie zal blijven bestaan. Celluloid filmrollen daarentegen wel, indien ze netjes opgeborgen en verzorgd worden.”

Mooi gezegd, Mr. Scorsese.