la-vie-dadele-film

Het lesbische drama, LA VIE D’ADÈLE, mag dit jaar dan wel de gouden palm gewonnen hebben in Cannes, tijdens de nasleep daarvan lieten actrices Léa Seydoux en Adèle Exarchopoulos de opgekropte frustraties uit de opnameperiode de vrije loop. Volgens hen waren de productieomstandigheden onaanvaardbaar (zo zouden ze zich niet gesteund hebben gevoeld tijdens het schieten van de ellenlange en expliciete seksscène) en beiden lieten weten nooit meer met regisseur Abdellatif Kechiche te willen samenwerken. Die liet op zijn beurt geen dagen passeren alvorens terug te schoppen en zei dat ze geen recht hebben om in een positie als actrice te klagen over “lijden”.

In het Franse magazine, Telerama, provoceert Kechiche verder. ‘De film werd te veel bezoedeld en hoeft voor mij niet uitgebracht worden,’ zei hij. ‘In Cannes hadden we een kort moment van geluk, maar nadien volgde de vernedering. Ik voel me buitengesloten en vervloekt,’ aldus de Frans-Tunesische regisseur.

Het valt op dat hij vooral Seydoux viseert (zij liet zich het meest ontvallen over de moeilijkheden op de set). Hij beweert dat hij haar na 20 dagen in de productie wou vervangen omdat ze zich niet  “natuurlijk kon opstellen”. Uiteindelijk bleef hij bij zijn keuze en dat leverde hem de hoofdprijs in Cannes en heel  wat overweldigende kritieken op.

“BLUE IS THE WARMEST COLOR”, heet de film in het engels. Het lijkt alvast ook de bitterste kleur te zijn. De prent komt op 9 oktober in de Belgische zalen.

Bekijk de trailer onderaan: