Kort nadat Pier Paolo Pasolini zijn hoogst controversiële prent Salò, Or The 120 Days Of Sodom uitbracht in 1975 werd de regisseur dood teruggevonden op een strand nabij Rome. Een mannelijke prostitué werd veroordeeld voor de moord op de man achter populaire artfilms als The Gospel According To Matthew, The Decameron en The Canterbury Tales, maar later trok de beschuldigde zijn verklaring in en trachtte Pasolini’s familie jaren om de zaak te laten heropenen, zonder succes.

In 2014, kort nadat Abdel Ferrara zijn biopic PASOLINI (met Willem Dafoe als de overleden regisseur) afwerkte, vertelde de filmmaker aan de Italiaanse pers dat hij weet wie hem vermoorde. Voorts houdt Ferrara de lippen nog op mekaar, terwijl Pasolini’s familie hoopt dat het niet gewoon gaat om een publiciteitsstunt. De biopic zelf, die volledig draait rond Pasolini’s laatste dagen, heeft nog geen distributie gevonden. Het blijft voorlopig afwachten. Wetende dat de regisseur van BAD LIEUTENANT en de ster van THE LAST TEMPTATION OF CHRIST ooit zelf controverse wisten uit te lokken, zou deze film echter bij elke cinefiel met stip aangeduid moeten zijn.