Het Sundance Filmfestival in Utah is goed en wel op dreef en één van de films waar we het meest naar uitkijken werd er zondag vertoond. We hebben het over Richard Linklater‘s langverwachte BOYHOOD. Deze revolutionaire prent werd over een periode van 12 jaar geschoten en volgt de groei en ontwikkeling van Mason, gespeeld door Ellar Coltrane die geboren werd aan het begin van de opnames. Ook Ethan Hawke en Patricia Arquette, de acteurs die zijn ouders vertolken, zijn de volle 12 jaar betrokken geweest.

Ondertussen stromen de eerste opinies over de film binnen en die zijn behoorlijk overweldigend. Een overzicht:

Op Twitter
“Er zijn films waarvan ik dacht: dit heb ik nog nooit gezien. BOYHOOD is de eerste waarvan ik dacht: zoiets krijg ik nooit meer te zien.”

“Wondermooi, allesomvattend en ontzettend krachtig. BOYHOOD is een majestueuze en bij momenten overweldigende ervaring.”

Matt Patches, Vanity Fair:

“Een sublieme ervaring, alsof je de home video’s van een heel leven bekijkt.”

Scott Foundas, Variety:

“Is Richard Linklater de beste regisseur die momenteel aan de slag is in Amerika? BOYHOOD levert het bewijs. Grappig, triest, teder, wijs en mooi.”

Jordan Raup, The Film Stage:

“Intiem, hilarisch en hartverscheurend. Eén van de meest herkenbare films die ik ooit zag. Verbluffend.”

James Rocchi, The Playlist:

“Hoogst ambitieuze film die voornamelijk bestaat uit het soort scènes die in andere films geknipt worden”

William Goss, Film.com:

“BOYHOOD kan ik zonder probleem een meesterwerk noemen.”

Reviews

Entertainment Weekly over de structuur:

“Linklater is een verteller die de kunst van het naturalisme eert. Hoewel BOYHOOD weldegelijk een film is, voelt het geheel – onder andere door het levensechte acteerwerk – als een documentaire over een fictief personage aan.”

Hitfix over de emotionele impact en de relatie die Linklater en Coltrane over de jaren opbouwden:

“We vragen ons af in welke mate Linklater’s eigen leven een invloed heeft gehad op de jonge protagonist. Hij werd ten slotte gecast zonder te weten wie hij later zou worden. Het is een opwindend risico voor een filmmaker en Coltrane beloond zijn regisseur door te open te bloeien tot een overtuigende acteur met voldoende charisma en een geslaagde timing.”

The Playlist denkt dat de toevoeging van enkele minder drukke momenten de film deugd kunnen doen.

“BOYHOOD valt wat stil tijdens sommige periodes – de alledaagsheid van de adolescentie periode zorgt niet bepaald voor cinematische schoonheid – maar dat maakt uiteraard allemaal deel uit van het grote meesterplan. Misschien hadden enkele ruimere momenten de emotionele betrokkenheid van de kijker ten goede gekomen, maar dat lag nooit binnen Linklater’s doelen. Hij is niet geïnteresseerd in dramatische momenten, maar eerder in ondoorgronde thema’s.”
 
Indiewire over de acteurs rond het hoofdpersonage:
“De film laat genoeg ruimte over zodat we ook de evolutie van de acteurs rondom de protagonist kunnen volgen. Het personage van Lorelei Linklater (dochter van de regisseur) is minstens even interessant. Zij blijkt doorheen de jaren de ruggegraat van de familie te zijn, terwijl Ethan Hawke – als de vader – frequent genoeg tot het uiterste wordt gedreven zodat hij moet ingrijpen en zijn kinderen wijze en belangrijke raad meegeeft.”
Variety over de groei van de film:

“Zoals vele Linklater-projecten zal BOYHOOD met de tijd nog beter worden. Er is zonder twijfel een enorm verschil tussen de ervaring van de eerste kijkbeurt en die uit de toekomst.”