noah-darren-aronofsky

Het is nog wachten tot de lente vooraleer Darren Aronofsky zijn fantasierijke kijk op het Bijbelverhaal van Noah prijsgeeft. Op een paar promoplaatjes na bleef het vooralsnog mysterieus stil rond NOAH, maar de regisseur van onder andere BLACK SWAN en THE WRESTLER heeft in een recent interview een tipje van de sluier opgelicht, meer bepaald in verband met de visuele effecten. Die beloven namelijk een waar feest voor het oog te worden.

“We hebben een volledig dierenrijk gecreëerd,” vertelde de filmmaker aan DGA Quarterly. “Alle dieren zijn echter een tikkeltje anders dan in de realiteit; ik wilde geen cliché ijsbeer, olifant of leeuw aan boord van de ark zien wandelen. Daarom hebben we ons gebaseerd op de lichaamssoorten van bv. knaagdieren, reptielen en vogels, waarna we kleine details aanpasten zoals de vacht en kleur. We wilden geen herkenbare dieren, maar tegelijkertijd mocht het zeker niet absurd worden.”

Het spreekt dan ook voor zich dat het grafische werk – aangeleverd door Industrial Light & Magic (de mensen achter STAR WARS, JURASSIC PARK, TRANSFORMERS en AVATAR) – enkele huzarenstukjes bevat. Zo wist het team de regisseur te vertellen dat één bepaalde scène uit de film de meest complexe computer rendering is die ze ooit maakten. Komende van een bedrijf als IL&D wil dat wat zeggen. “Ik voel me vereerd”, gaf Aronofsky toe. “Ik vind die bepaalde scène niet de allerbeste shot uit de film, maar ik vermoed dat de pels van de dieren het hen moeilijk maakte.”

Op de vraag waarom hij niet voor echte dieren opteerde had hij het volgende antwoord klaar: “Uit de ervaringen van zij die het in het verleden probeerden kunnen we gerust stellen dat het een slecht idee is. Het is geen makkelijke opdracht om met echte dieren te werken, laat staan verschillende diersoorten bij elkaar te zetten. Het zou technisch gezien ongelooflijk moeilijk zijn geweest.”

NOAH (met Russell Crowe, Emma Watson, Jennifer Connelly en Anthony Hopkins) komt op 28 maart in de bioscoop. En of wij ongeduldig zijn.