BACALAUREAT

Regie: Christian Mungiu | Met: Adrian Titieni, Maria-Victoria Dragus, Rares Andrici …| Genre: Drama

Met Bacalaureat biedt regisseur Crisitan Mungiu – misschien wel de meest ernstige cineast van de Roemeense New Wave – een nieuwe (of zoveelste, het is maar hoe je het bekijkt) karakterstudie over een normale man die de regels overtreedt om iets buiten zijn controle gedaan te krijgen. In dit geval gaat het om dokter Romeo Aldea (Adrian Titieni), die aan een aantal touwtjes trekt om ervoor te zorgen dat zijn dochter Eliza (Maria-Victoria Dragus) kan afstuderen en naar Londen mag vertrekken in de hoop op een meer rooskleurige toekomst. Dit omdat dochterlief op de dag van haar laatste examen aangerand wordt door een vreemde en amper in staat is zich te concentreren.

Mungiu (4 Months, 3 Weeks and 2 Days en Beyond The Hills) levert met Bacalaureat een netjes georchestreerde en geloofwaardige film af die ondanks de weinig monumentale gebeurtenissen blijft boeien, mede dankzij de over de hele lijn uitstekende cast. Nieuw is het ondertussen echter allemaal niet meer en de anticlimax aan het einde zorgt er mogelijk voor dat kijkers die de lichtjes mysterieuze vibe rond enkele personages gaandeweg opgepikt hebben op hun honger zullen blijven zitten.

Kwaliteitscinema? Ontegensprekelijk. Herbekijkwaarde? Eerder laag.

neruda

NERUDA

Regie: Pablo Larrain | Met: Gael García Bernal, Alfredo Castro, Luis Gnecco  … | Genre: Biografie – Drama

Aan het begin van de Koude Oorlog zag de Chileense dichter-politieker/salonsocialist Pablo Neruda zich genoodzaakt om Chili te verlaten nadat hij er als staatsvijand werd uitgeroepen. De Chileense cineast Pablo Larrain (El Club, No) gebruikt deze historische gebeurtenis als inspiratie voor zijn nieuwste prent, Neruda, een verbluffend beeldenfestijn dat door de abrupte toon-switches jammer genoeg niet altijd het gewenste effect oplevert.

Aan originaliteit zal het niet liggen, want het feit dat Larrain deze “biografie” als een rasechte film noir presenteert is een concept dat te appreciëren valt. Enkel de met humor doorspekte dialogen – hoewel op zich vaak grappig – smelten niet altijd samen met de film als geheel.

Gael Garcia Bernal is te zien (en horen, want zoals een echte film noir het betaamt werd er op voice overs niet bespaard) als de zelfverklaarde Óscar Peluchonneau, de detective die ingehuurd werd om Neruda achterna te zitten.

Deze film oogt geweldig en fascineert daarom visueel alleen al tot het The Revenant-esque einde. Dat het geheel wat chaotisch overkomt nemen we er in het geval van een dergelijk origineel werk graag bij.

personal-shopper

PERSONAL SHOPPER

Regie: Olivier Assayas | Met: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz … | Genre: Drama – Thriller

De nieuwste van Olivier Assayas (Clouds of Sils Maria) kreeg eerder dit jaar nog een lading boegeroep over zich heen op het filmfestival van Cannes, maar net dan staan de oren bij ons, Observants, extra gespitst. En net zoals bij The Neon Demon, Lost River en Only God Forgives (om er de eerste de beste recente voorbeelden uit te halen) blijken dat steevast films naar ons hart te zijn. Dat is met Personal Shopper niet anders.

Kort door de bocht genomen is dit een geestenfilm, maar dan wel zo’n beetje de meest onconventionele die je kan bedenken. En dan duid ik niet alleen op het structurele aspect. Assayas trakteert ons op (bij momenten oprecht verontrustende) bovennatuurlijke scènes zonder ook maar één keer het gevoel te geven dat we naar een horrorfilm kijken. Alles tussen het paranormale gedoe door heeft dan ook weinig of niets met dat genre te maken. Wel exploreert Assayas thema’s als vrouwelijke verlangens – op redelijk expliciete wijze zelfs – en zetten we een stap in de Parijse modewereld; niet meteen het eerste waar ik aan denk bij films over het bovennatuurlijke.

En zo komen we bij de titel terecht. Hoofdrolspeelster Kristen Stewart – voor wie dit de tweede opeenvolgende samenwerking is met regisseur Assayas en haar Twilight-dagen nu goed en wel achter zich heeft gelaten – verzorgt als het titelpersonage de garderobe van een wansmakelijke Parijse bekendheid, maar dat is slechts een manier om financieel rond te komen; de échte reden van haar verblijf in de Franse hoofdstad is de dood van haar tweelingbroer, waarmee ze ooit een pact sloot om een teken vanuit het hiernamaals te geven.