KING OF THE BELGIANS

Regie: Peter Brosens & Jessica Woodworth | Met:Peter Van den Begin, Lucie Debay, Titus De Voogdt … | Genre: Komedie – Drama

King of the Belgians, van The Fifth Season-makers Peter Brosens en Jessica Woodworth, is een geweldige mockumentary rond de fictieve Koning Nicolas III (een geweldige Peter Van den Begin) en zijn entourage die tijdens een bezoek aan kersvers EU-lid Turkije te horen krijgen dat Wallonië haar onafhankelijkheid heeft uitgeroepen en in allerijl terug moeten reizen naar België. Een zonnestorm die de telefoonlijnen plat legt en alle vluchten aan de grond houdt gooit echter roet in het eten, waarop de Koning ingaat op een geschift plan van de meegereisde cameraman (Pieter van der Houwen) – die in opdracht van de Koningin een positief beeld moest vastleggen van de Vorst – om zelf via de Balkan naar het thuisfront af te zakken. Wat volgt is een satirische reis waarin de geleefde Koning Nicolas III zichzelf heruitvindt als een initiatief nemende leider.

Naast een overtuigende Van den Begin vallen ook zijn tegenspelers in de smaak. Bruno Georis als de stijve protocolchef Ludovic, Lucie Debay als de immer gespannen persverantwoordelijke Louise en Titus De Voogdt als de eerder losse loopjongen Carlos vormen een aanstekelijk trio dat samen met de Koning van het ene onwaarschijnlijke avontuur in het andere terecht komt. De atypisch Belgische, maar desondanks wel toegankelijke filmstijl van Brosens en Woodworth zorgt voor de kers op de taart.

Wat uiteindelijk nog het meeste kan bekoren is het feit dat deze film gevoelige thematiek behandelt zonder op iemands schenen te schoppen en daarmee ongetwijfeld een breed publiek zal aanspreken. In principe zouden ze er zelf in Laken om moeten kunnen lachen, want al te letterlijke vergelijkingen met de bestaande Monarchie zijn er niet.

the-ornithologist

THE ORNITHOLOGIST

Regie: João Pedro Rodrigues | Met: Paul Hamy, Juliane Elting … | Genre: Drama

Met The Ornithologist is de eigenzinnige Portugese cineast Joao Pedro Rodrigues (O Fantasma) toe aan zijn vijfde langspeler. Deze keer herinterpreteert hij het verhaal van Sint Anthonius van Padua, een 13de eeuwse kerkleraar die het heiligdom tegemoet gaat. En wat een freakshow is het geworden.

Het personage uit de titel heet Fernando (Paul Hamy), een vogelspotter die solo door de Noord-Portugese wildernis trekt en tijdens een moment van onoplettendheid op een nogal wilde rivier met zijn kano kopje onder gaat en bewusteloos meegesleurd wordt door de stroming. Hij wordt gered door een duo giechelende Chinese pelgrims die hopeloos verloren gelopen zijn tijdens hun tocht naar Santiago de Compostela, maar hun goede bedoelingen zijn slechts schijn, want stiekem willen ze Fernando te castreren…

Dit en een reeks andere compleet bizarre gebeurtenissen maken The Ornithologist een uiterst bevreemdende film die zeker niet voor iedereen geschikt is. Dat er op het eerste zicht kop noch staart aan te krijgen valt zal regisseur Rodrigues allicht een worst wezen; het feit dat hij de hoofdrol in de laatste act eigenhandig overneemt, toont namelijk aan dat dit een hoogst persoonlijk werk is.

In al zijn waanzin werkt The Ornithologist op bepaalde momenten uitstekend, maar hier en daar haalt Rodrigues er om onduidelijke redenen het ritme uit, waardoor het letterlijk een aandachtsoefening wordt.

monster-calls

A MONSTER CALLS

Regie: J.A. Bayona | Met:Lewis MacDougall, Sigourney Weaver, Felicity Jones  … | Genre: Drama – Fantasy

Na zijn debuut, The Orphanage, waarmee hij op succesvolle wijze een griezelig sfeertje met emotionele bagage wist te combineren, demonstreerde de Spaanse filmmaker J.A. Bayona met het waargebeurde rampendrama The Impossible dat hij ook grootschalig Hollywood vertier netjes gemaakt krijgt. Het mag geen verrassing heten dat zijn nieuwste, A Monster Calls (gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Patrick Ness), elementen van beide voorgangers bezit, en net als bij zijn vorige films laat Bayona zijn kijkers achter met een zakdoek in de hand.

De plot draait rond Conor O’Malley (Lewis MacDougall), een 13-jarige knaap die het hard te verduren krijgt op school, zijn vader al jaren niet meer gezien heeft en achtervolgd wordt door een weerkerende nachtmerrie. Eentje waarin hij zijn ernstig zieke moeder door de ingezakte grond van het kerkhof achter zijn kamer ziet vallen. De toestand van Conor’s moeder, Lizzy (Felicity Jones), gaat er ernstig op achteruit, waardoor de jongen enkel nog afleiding vindt in zijn tekeningen van monsters, tot op een avond waarop een 20 meter hoge, levende boom met de stem van Liam Neeson voor zijn raam staat. Het monster belooft Conor 3 fabels te vertellen, waarna de jongen zelf met een verhaal op de proppen zal moeten komen. Eentje waarin “de waarheid” centraal staat.

A Monster Calls geeft zowat alle mainstream blockbusters die deze zomer verschenen een les in hoe een big budget film entertainend én memorabel kan zijn. Ok, Bayona doet wel heel erg zijn best om de traantjes te laten vloeien, maar hey, dat neemt het oprecht gevoel dat ik eraan overhield niet weg.