Regie: Alfonso Cuarón / Met: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris (stem) … / Genre: Science-Fiction – Drama –  / Land: USA / Duur: 91 min. / Releasedatum: 30 oktober 2013

“Clear skies with a chance of satellite debris.”– Ryan Stone, GRAVITY

Met een zelden geziene choreografie brengt Alfonso Cuarón zijn langverwachte survival film naar het grote publiek. GRAVITY is absoluut geen conventionele science fiction prent, want aliens, ruimtegevechten en buitenaardse kolonies zijn nergens te bespeuren. Wat we daarentegen voorgeschoteld krijgen, is een intiem spektakel over een man en een vrouw die trachten te overleven in een uiterst hopeloze situatie in de ruimte. Gedurende een strakke 91 minuten slaagt Cuarón erin om slim uit de hoek te komen binnen een straight forward verhaal. Deze film zal een groot publiek kunnen bekoren en zelfs het driedimensionale brilletje zorgt voor een meerwaarde.

Hoe raken twee overlevende astronauten heelhuids terug op aarde na een ramp waarbij hun ruimteschip onherstelbaar beschadigd raakte en alle communicatie met het thuisfront is verbroken? Dat is het uitgangspunt van het door Cuarón en zijn zoon Jonas geschreven scenario. Matthew Kowalski (George Clooney) en Ryan Stone (Sandra Bullock) zijn de personen in kwestie. Zij is de slimme ingenieur met een droevig verleden,  hij is de oude rot in het vak die precies weet hoe een ruimteschip werkt. “You’re the genius up here, I only drive the bus“, aldus Kowalski.

De film switcht constant tussen uitersten: de ongemakkelijke stilte van de ruimte en de dreiging die uit het niets toeslaat.  Van chaotische, fysieke actie tot claustrofobische shots binnenin de helm en van de prachtige zonsondergang aan de ene kant van het gezichtsveld tot de dreigende zee van duisternis aan de andere, het oogt allemaal adembenemend. De sleutelscènes hebben door die afwisseling ook een grotere impact. Ook de point-of-view beelden – waarmee Cuarón ook al experimenteerde in CHILDREN OF MEN – maken de ervaring nog intenser. De overweldigende geluidseffecten en Steven Price’s doeltreffende soundtrack dragen natuurlijk ook hun steentje bij.

Visuele connecties met genre-meesterwerken als Kubrick’s 2001: A SPACE ODYSSEY en Tarkovsky’s SOLARIS waren te verwachten en bovendien leek Bullock’s outfit bijzonder goed op die van Sigourney Weaver in ALIEN, maar regisseur Cuarón en vaste cinematograaf Emmanuel Lubezki hielden het gelukkig bij enkele knipogen. Daarentegen speelt het duo hun eigen trademark helemaal uit: lange, ononderbroken shots die meticuleus zijn uitgewerkt en je het gevoel geven dat wat je ziet echt is. Het is werkelijk wonderbaarlijk.

Alles draait om de visuele ervaring in GRAVITY en het lijkt dan ook alsof de film daadwerkelijk in de ruimte werd geschoten.

Schoonheid en opwinding alom dus, en op een gegeven moment besef je ook dat de film weinig andere bedoelingen heeft. En daar is natuurlijk niets mis mee. Het (min of meer) uitblijven van een achterliggende, metafysiche of filosofische boodschap is echter iets waarmee voorgenoemde films als 2001 en SOLARIS hun legendarische status mee verwierven. GRAVITY zal daardoor binnen 20 jaar misschien enkel herinnerd worden als de film die de toekomst van cinema op visueel vlak veranderde.

Afgezien daarvan blijft dit één van de meest zenuwslopende ervaringen die we de laatste jaren in de cinema zagen. Een technisch huzarenstukje dat tegelijkertijd voor blockbuster kan doorgaan, maar dan wel ééntje met een hart en ziel.