Regie: McG / Met: Kevin Costner, Amber Heard, Hailee Steinfeld, Connie Nielsen / Genre: Actie – Misdaad – Drama / Land: VS – Frankrijk  / Duur: 117min. / Releasedatum: 19 maart 2014

“I don’t wanna spend my whole life killing for you” – Ethan, THREE DAYS TO KILL

Het goede nieuws? 3 DAYS TO KILL is niet de Liam Neeson-actiekloon die het dreigde te worden. Het slechte? Het maakt niet uit, want dit is zwakker. Deze collaboratie tussen McG, de hyperkineet achter de CHARLIE’S ANGELS-films en Luc Besson, de patroonheilige van pulpy eurothrillers, mixt het spionagegenre met de zoektocht naar vaderlijke bevrijding en dit alles tegen een Parijse achtergrond die je enkel terugvindt in fotoboeken op de koffietafel. Het resultaat flirt met het rampzalige. Kevin Costner neemt de rol van de afgewassen man op zich die zijn gewelddadige job voor bekeken wil houden, maar een laatste keer ingehuurd wordt om een legertje boeven met een verschrikkelijk accent om te leggen in Europa. In tussentijd heeft hij bovendien werk genoeg om zijn vervreemde familie bij elkaar te houden.

Wanneer Costner’s personage, Ethan Renner, een CIA agent die evolueerde tot een uiterst efficiënte moordmachine, een eerste keer hoest, weten we hoe laat het is. Dit is het soort hoest dat laat vermoeden dat er een terminale ziekte mee gemoeit is, en geen doordeweekse verkoudheid. Ethan verliet zijn vrouw (Connie Nielsen) en dochter (Hailee Steinfeld) jaren geleden, maar wanneer een hersentumor zijn verdere leven tot 6 maanden verkort, besluit hij zijn fouten recht te zetten.

Die 6 maanden kunnen echter verlengd worden door een experimentele behandeling, aangeboden door CIA-vamp Vivi (Amber Heard). Die behandeling heeft handige neveneffecten voor het verhaal, zoals het opflakkeren van hallucinaties op momenten waarop Ethan de film eigenlijk al kan afronden. Vivi geeft zijn injecties enkel op voorwaarde dat hij een mysterieuze figuur onder de naam ‘The Wolf’ (Richard Sammel uit INGLORIOUS BASTARDS) vermoordt. Die missie wordt bemoeilijkt door Ethan’s pogingen om de band met zijn onverschillige dochter en vrouw te versterken. Daar Ethan geen flauw idee heeft wat het vaderschap inhoudt, is hij verplicht te multitasken. Folteringen worden daarbij onderbroken door kooklessen, wat hilarische taferelen oplevert, maar niet in de goede zin van het woord.

Kevin Costner verdient een comeback, zoveel is zeker. Wanneer je deze belabberde film naast je neerlegt en focust op de acteur, begrijp je waarom. Costner, nu 59, is lang niet zo fit als pakweg Liam Neeson en heeft baat bij McG’s aggressieve editingkeuzes, maar in de rustigere scènes – en dat zijn er verrassend veel – is de man terug als een oudere versie van zijn knappe zelf. Het doet deugd hem terug in de hoofdrol te zien. Nu nog een film vinden die zijn talent waard is.

3 DAYS TO KILL is helemaal niet de genadeloze actieprent die we voor ogen hadden, maar eerder een melodrama over een bezorgde man die een leven vol foute keuzes op de rails tracht te krijgen. Alleen werd dat stuk van het scenario niet aan Amber Heard doorgegeven. Zij speelt aanvankelijk een even geoefende agente als Ethan, maar transformeert nadien zonder uitleg in een in leder gehulde dominatrix op naaldhakken. Ze lijkt in een andere film te spelen als alle andere acteurs. Hoe minder we over de rol van de toekomstige Mevr. Johnny Depp schrijven, hoe beter.

Eén positieve noot, buiten Costner zelf, is de scène waarin Ethan een Italiaanse boekhouder kidnapt op een Parijse boulevard in klaarlichte dag. Dat is het soort klassieke Luc Besson-momenten waar we lang op gewacht hebben, maar meer dan een handvol spannende minuten heeft deze film – die zich afspeelt gedurende drie dagen – niet te bieden.

De emo en het gekletter worden nooit tot een naadloos geheel verwoven. Zou Besson’s LEON uit 1994 dan toch een lucky shot geweest zijn? Gelukkig biedt het charisma van Costner nog wat weerwerk; hij speelt elke scène met volle overgave en met genoeg verscholen kwetsbaarheid en probeert ten minste om een geloofwaardig personage neer te zetten. Laat ons hopen dat hij die kans snel opnieuw krijgt. Hij heeft namelijk nog steeds het potentieel om opnieuw te schitteren. Al lukt dat nooit vanuit een hoop merde als 3 DAYS TO KILL.

1,5-ster