Regie: Hans Herbots / Met: Geert Van Rampelberg, Ina Geerts, Laura Verlinden, Johan Van Assche … / Genre: Thriller / Land: BEL / Duur: 127 min. / Releasedatum: 29 januari 2014

“Binnenkort zult ge de zuivere waarheid kennen”– Ivan Plettinckx, DE BEHANDELING

Na het televisiewerk voor THE SPIRAL en HET GODDELIJKE MONSTER keert Hans Herbots terug naar het witte doek. En hoe. Zijn verfilming van Mo Hayder’s bestseller The Treatment is een overtuigende thriller geworden die internationaal gerust kan meedingen met zijn soortgenoten. En dat zonder Koen De Bouw, Filip Peeters of Jan Decleir in de rangen te hebben.

Nick Cafmeyer (Geert Van Rampelberg) is een rechercheur die al jaren zijn innerlijke demonen de baas tracht te blijven. De ontvoering van zijn kleine broer is hij nooit te boven gekomen. De vermoedelijke dader, Ivan Plettinckx (Johan Van Assche), maakt het Cafmeyer dan ook aartsmoeilijk om de gebeurtenis een plaats te geven door geregeld zijn levenspad te kruisen. Wegens een gebrek aan bewijzen loopt Plettinckx – ondertussen een zestiger – namelijk vrij rond, maar uit treiterende brieven blijkt dat hij op zijn minst informatie bezit over de verdwijning.

Op de koop toe worden Cafmeyers wonden opnieuw opengereten wanneer hij een zaak toegewezen krijgt waarbij een man en een vrouw samen met hun zoontje drie dagen lang werden vastgehouden door een onbekende in hun eigen woonst. Mishandeld en uitgehongerd kan de moeder nog vertellen hoe de dader haar zoon meesleurde alvorens te vluchten.

Wat volgt is een intense klopjacht die aan verrassende wendingen geen gebrek kent. Het soort gruwelijke materie waarover Hayder schrijft zien we zelden verfilmd in ons landje en Herbots deinst er niet voor terug om de horror in beeld te brengen. Hij weet de visuele terreur echter op tijd af te stoppen zodat onze verbeelding de rest van het werk kan doen. Het resultaat levert enkele nagelbijtende scènes op.

De grimmige sfeer in DE BEHANDELING wordt constant benadrukt door de duistere fotografie van Frank van den Eeden (DOSSIER K, HET VONNIS) die bij momenten voor een claustrofobische ervaring zorgt. Herbots slaagt er bovendien in om zijn film een internationale uitstraling mee te geven en dit via een eigen, creatieve filmstijl.

Van Rampelberg, die het leeuwendeel van de speelduur voor zich kreeg, levert uitstekend werk als de getormenteerde Cafmeyer (Jack Caffery in het boek), terwijl ook de rest van de cast – waaronder Ina Geerts, Laura Verlinden, Johan Van Assche en Dominique Van Malder – overtuigend voor de dag komt. Allen kunnen ze zich perfect inleven in het door Carl Joos (DE ZAAK ALZHEIMER, THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN) voorziene scenario.

Uiteraard kan je je gaan storen aan de onrealistische en theatrale manier waarop de dader te werk gaat (lijken in bomen verstoppen is blijkbaar kinderspel en bloederige teksten op de muur kladden is sinds SEVEN passé). Deze clichés zijn uiteraard eigen aan het genre en in het grote geheel raken deze minpunten gelukkig kwijtgespeeld.

Er kan eindeloos vergeleken worden hoe de film uitgedraaid is tegenover het boek, maar als visuele ervaring is DE BEHANDELING een meer dan solide eurothriller waarbij je van begin tot eind aan je stoel vastgenageld zit.