Regie: Doug Liman | Met: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton… | Genre: Actie – Science Fiction | Land: VS | Duur: 113 min | Releasedatum: 28 mei 2014

“Come find me when you wake up!” – Rita Vrataski, EDGE OF TOMORROW

Het is pas zomer wanneer Tom Cruise opnieuw de wereld heeft gered. Ondanks zijn 51 lentes kan de man nog steeds doorgaan voor een dertiger die zich een weg baant door een alien invasie in een gloednieuwe blockbuster. Regisseur Doug Liman combineert de structuur van Groundhog Day met het geweld van Starship Troopers in Edge of Tomorrow, een op het eerste zicht weinig unieke, maar uiteindelijk verrassend leuke sci-fi knaller.

Cruise is perfect genietbaar als Bill Cage, de laffe PR-verantwoordelijke van het Amerikaans leger die de bevolking moet warm maken om te strijden tegen de zogenaamde Mimics. Na de foute generaal (Brendan Gleeson) te hebben lastig gekregen, bevindt Cage zich zelf op de frontlinie, waar een stormloop van aliens de mensheid in de pan hakt. Zo ook Cage, want na enkele minuten legt hij het loodje. Gedaan met de pret? Niet bepaald, want hij ontwaakt de dag ervoor. Klaar om te strijden, opnieuw en opnieuw.

Origineel is niet het juiste woord om Edge of Tomorrow te omschrijven. De invloeden liggen er namelijk vingerdik op, met Bill Murray’s komische klassieker Groundhog Day op de eerste plaats dankzij de tijdlus waarin Cruise gevangen zit. Ook films als Starship Troopers, Aliens en The Matrix werden geplunderd voor het portreteren van deze hightech oorlog tegen biomechanische buitenaardse wezens. Op zich geen slecht nieuws, want regisseur Liman en zijn scenaristen eren hun invloeden met trots en houden de fun er de hele tijd in.

De videogame-achtige aanpak (doodgaan en opnieuw beginnen met de wetenschap wat er volgende keer om de hoek te wachten staat) werkt, en Liman en Cruise zorgen voor voldoende humor en inventiviteit zodat de herhalende structuur nooit vervelend wordt. Voor het serieuzere werk wordt er gerekend op Emily Blunt, als supersoldaat Rita Vrataski, alias Full Metal Bitch. De Britse actrice – in uitstekende conditie –  is geloofwaardig als het stoere, militaire uithangsbord en blijkt om verschillende redenen de geschikte partner voor Cruise te zijn bij het bekampen van de met tentakels zwierende vijand. Hun eenzijdige relatie (hij leert haar elke dag beter kennen, terwijl zij vanaf nul moet herbeginnen) vormt een welgekomen pauzemoment tussen de oorverdovende actie.

Na het mindere Fair Game en het miserabele Jumper keert Liman terug terug naar zijn gloriedagen van The Bourne Identity. Deze keer met een futuristisch en fantasierijk vechtspektakel. Voor zowel de regisseur als Tom Cruise is Edge of Tomorrow een soort wedergeboorte; een entertainende verrassing die zichzelf nooit te serieus neemt en de kijker met een glimlach naar huis stuurt. Karakterontwikkeling is het minste van de makers hun zorgen en de climax in een overstroomd Parijs is wat teleurstellend, maar toch druipt deze film van sensatie en verbeelding. De verfrissende gloed die er rond hangt, komt niet alleen door de sterk gemonteerde videogame-structuur, maar doordat Edge of Tomorrow in dit recyclagetijdperk een nieuwe wind voert doorheen de sequels, prequels en spin-offs.