Regie: Nicole Holofcener / Met: Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Catherine Keener … / Genre: Dramedy / Land: VS / Duur: 93 min. / Releasedatum: 22 januari 2014

“What about us? What about protecting us?”– Albert, ENOUGH SAID

Het moment dat James Gandolfini het scherm binnenstapt in ENOUGH SAID – de eerste film die sinds zijn dood werd uitgebracht – was even slikken. Of het nu om zijn rol van Tony Soprano gaat, of kleinere rollen in films als TRUE ROMANCE en ZERO DARK THIRTY, de struise Gandolfini leverde altijd een welgekomen bijdrage en van het besef dat dit één van de laatste rollen is, word je even stil. Hij was vaak beter dan het neergeschreven materiaal waarmee hij moest werken en na een carrière als getypecaste maffioso, huurmoordenaar of militair zien we hem deze keer in een zeldzame rol: een man op middelbare leeftijd die verliefd wordt op een vrouw van middelbare leeftijd. Het is één van zijn beste acteerprestaties. Gandolfini’s dood kwam veel te vroeg, maar hij liet ons een bescheiden pareltje na om hem te herinneren.

Julia Louis-Dreyfus speelt Eva, een gescheiden masseuse uit Los Angeles met een 18-jarige dochter. Wanneer ze via haar beste vriendin Sarah (Toni Collette) uitgenodigd wordt voor een tuinfeestje ontmoet ze de eveneens gescheiden Albert (Gandolfini). Hun connectie is ontegensprekelijk. Zij is gecharmeerd door zijn puppy-ogen en droge humor, hij voelt zich aangetrokken door haar vrijgevochten ingesteldheid. Hun band wordt echter ingewikkeld wanneer blijkt dat Eva’s nieuwe vriendin Marianne (Catherine Keener) Albert’s ex is. Zij heeft namelijk geen goed woord voor hem over.

Hoewel je deze film in de ruime categorie van romantische komedies kan plaatsen, is ENOUGH SAID veel genuanceerder dan zijn tegenhangers. Schrijfster/regisseuse Nicole Holofcener (LOVELY & AMAZING, PLEASE GIVE) pende alweer een slimme film neer, waarvan de dialogen op een bijzonder natuurlijk manier worden gebracht. De humor ligt er nooit vingerdik op en Holofcener laat haar acteurs voldoende ruimte over om te communiceren op een niet verbale manier. Een smachtende blik of behoedzame glimlach zeggen het allemaal. Het maakt van ENOUGH SAID een volwassen dramedy over authentieke mensen in een herkenbare wereld. De plot mag dan wel rechtstreeks uit een Woody Allen film komen, de personages zijn hier veel realistischer.

Albert’s lome stijl brengt de energieke Eva tot rust. De vonk tussen deze twee personages is een ware revelatie. We geloven in hun romantische connectie en duimen voor hun toekomst. Verwarring en behoedzaamheid komen echter roet in het eten gooien en de twee maken bovendien niet altijd de beste beslissingen. Holofcener heeft duidelijk veel te zeggen over de complexiteit van liefde op middelbare leeftijd en de grote vraag die ze stelt is: kan iemands verguisde ex andermans zielsmaatje zijn?

Gandolfini is een plezier om zien als de relaxte, grappige en goedhartige Albert, een kerel met een heleboel gebreken, maar met het hart op de juiste plaats. Deze acteerprestatie toont aan dat de acteur meer in zijn mars had dan wat zijn vorige rollen hem toelieten.

Alles bij mekaar is ENOUGH SAID een sterk gemaakte, intelligente dramedy over ingewikkelde situaties, waarin goede mensen slechte beslissingen maken in de hoop goed te doen. In deze film krijg je geen speciale effecten naar het hoofd geslingerd en zitten geen grootse shots, maar geef ons gerust wekelijks iets als dit in de plaats van een zoveelste remake of miljoenenblockbuster. De actie zit hem hier in de echtheid van de emoties, en die zijn er meer dan genoeg.

ENOUGH SAID is hartverwarmend van begin tot eind, een klein maar glinsterend juweeltje dat precies weet wat er moet gezegd worden en – belangrijker – wat onbesproken mag blijven.