Regie: Rob Epstein & Jeffrey Friedman / Met: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Sharon Stone, Robert Patrick, James Franco / Genre: Biografie – Drama/ Land: VS / Duur: 93 min. / Releasedatum: 8 januari, 2014

I spent exactly seventeen days in the pornography industry and somehow these seventeen days are supposed to define who I am for the rest of my life?”– Linda Lovelace, LOVELACE

LOVELACE brengt het verhaal over de ongewilde faam en de trieste nasleep van de korte carrière van ‘s werelds allereerste pornoster. Dit is een behoorlijke film over een verloren ziel en de onmensen die haar leven verwoestten. Al voelt de prent nooit echt inspirerend aan, het blijft een degelijk in elkaar gestoken en vooral sterk geacteerde herinnering aan het tragische leven van Linda Lovelace. De dag waarop haar pad dat van Chuck Traynor kruiste, was het begin van een lange nachtmerrie.

Linda Boreman, zo heette de in Florida geboren jongedame oorspronkelijk, werd in 1972 bekend door in welgeteld één pornofilm mee te spelen. Op slag stond ze overal bekend als het pornomeisje, terwijl de film maar liefst 600 miljoen dollar opbracht. Linda kreeg daarvan in totaal $1,250 uitbetaald.

Achter de productie zat niet alleen de maffia – al wordt daar in de film met geen woord over gerept – maar ook Linda’s echtgenoot en manager, Chuck Traynor. Dit crapuul had haar volledig in zijn macht; zo kreeg ze geregeld een pak slaag als ze niet gehoorzaamde wanneer hij haar voor de zoveelste keer liet uitprostitueren (zelfs zonder camera’s). Linda was jarenlang Chuck’s gevangene, tot ze op een dag de moed bij elkaar vond om te vluchten, haar verhaal neer te pennen en sindsdien openlijk haar afkeer voor porno en geweld tegen vrouwen te uiten. In 2002, nadat ze hertrouwde en twee kinderen kreeg, kwam ze om het leven bij een auto-ongeluk.

Om de lieve, onschuldige Cosette uit LES MISERABLES tot de koningin van de blowjob om te toveren, werd hoofdrolspeelster Amanda Seyfried voorzien van zwarte krullen en sproeten. De jonge actrice lijkt misschien niet sprekend op de echte Linda Lovelace, ze zet wel een hele sterke en geloofwaardige rol neer.

Hetzelfde kan gezegd worden van Peter Sarsgaard, die als Chuck een overtuigende manipulator blijkt. Verder krijgen we korte, maar prima rollen van Sharon Stone en Robert Patrick (als Linda’s miserabele ouders), Bobby Cannavale en Hank Azaria (het duo porno producenten die voor wat zwarte en achteraf bekeken, misplaatste humor zorgen) en James Franco als Hugh Hefner.

Regietandem Rob Epstein en Jeffrey Friedman hebben elk twee Oscars in hun trofeeënkast staan voor hun documentaires THE TIMES OF HARVEY MILK en COMMON THREADS, maar met hun waargebeurde langspeler over Deep Throat fenomeen Linda Lovelace durven ze nooit echt buiten de lijnen te kleuren. De feiten krijgen we onder de neus geschoven, verder niets. En de feiten zijn redelijk deprimerend. Gelukkig kozen ze de juiste acteurs uit om hun schip recht te houden.