Regie: Scott Waugh / Met: Aaron Paul, Dominic Cooper, Imogen Poots …/ Genre: Actie – Misdaad / Land: VS / Duur: 134 min. / Releasedatum: 16 april, 2014

“Racers should race, cops should eat donuts” – Monarch, NEED FOR SPEED

De NEED FOR SPEED film is de laatste nieuwe Hollywood-transformatie van een succesvol computerspel naar een adrenaline pompend filmspektakel dat, in dit geval, de uitdaging aangaat om een gevestigde waarde als de Fast & Furious reeks aan te vallen. NEED FOR SPEED maakt de overgang naar het witte doek echter met nog minder logica en zonder het voordeel te kunnen rekenen op een leuk scenario dat de verplicht clichématige personages enigzins genietbaar maakt. Flashy is het allemaal wel, en auto-fanaten halen zonder twijfel hun hart op tijdens de vele races, maar onder de motorkap zit een wankele verhaallijn zonder ook maar één verrassend element.

Aaron Paul (BREAKING BAD) speelt Tobey Marshall, een straatracer die in de gevangenis beland na vals beschuldigd te zijn voor de dood van een vriend tijdens een illegale race. De echte dader is Tobey’s oude rivaal Dino Brewster (Dominic Cooper), en wanneer hij na twee jaar vrijkomt, zint Tobey op wraak. Die mogelijkheid komt er in de vorm van een race doorheen Californië, georganiseerd door een mysterieuze miljonair (Michael Keaton).

Uiteraard heeft Tobey een auto nodig, dus klopt hij aan bij een steenrijke autoverzamelaar, met de vraag om diens onbetaalbare Shelby Mustang – waaraan Tobey nog gesleuteld heeft – te mogen lenen. En dat mag natuurlijk, want zo gaat dat nu eenmaal in het wereldje van autoliefhebbers. Tobey’s team bestaat uit een luchtvaartpiloot met oneindig veel connecties die hem allerlei helikopters – zelfs militaire exemplaren – kunnen bezorgen, een duo dat in een enorme truck meereist om rijdend brandstof te voorzien, en een knappe blonde bijzitster (Imogen Poots), want waarom ook niet?

Al van bij het begin wordt duidelijk dat deze cast niet dezelfde pit heeft als de Fast & Furious-crew. Aaron Paul toont flitsen van zijn talent in de dramatische stukken, maar is niet charismatisch genoeg om de film te leiden en Cooper, als Paul’s vijand, is alles behalve memorabel. Poots speelt een personage dat een aluminium V8 motor kan analyseren, maar uitleg nodig heeft over hoe je met een auto moet rijden. Het moet echter gezegd dat Paul en Poots een zekere ‘chemistry’ hebben die hun bloeiende romance geloofwaardig maakt. Michael Keaton, tot slot, speelt in zijn eigen film: hij deelt geen scènes met andere personages, maar lijkt ten minste de tijd van zijn leven te hebben beleefd als de gepassioneerde oprichter van de finale race die alles beslecht.

Acteurs doen er natuurlijk niet toe in NEED FOR SPEED – de Koenigseggs, Mustangs en Bugattis, dat is waar het altijd om gedraaid heeft in deze reeks. En de auto’s stellen nooit teleur. Je kan je gerust afvragen waarom de politie zo onderbemand blijft terwijl de wrakken zich langs de kant van de weg opstapelen, of waarom de de voertuigen zelfs na de gekste stunts nog zo goed als nieuw ogen, maar dan mis je het punt. De titel van de film zegt genoeg. Bovendien moet het ook gezegd dat terwijl Fast & Furious hoe langer hoe meer de wetten van de fysica doorbreekt, de stunts in NEED FOR SPEED (op ééntje na) echt lijken en bijzonder knap gedaan zijn.

Met meer dan 150 miljoen verkochte exemplaren is NEED FOR SPEED de meest succesvolle racegame aller tijden, en uiteraard hopen Electronic Arts en Dreamworks een aardige duit te verdienen wanneer hun film uitgroeit tot een ware franchise. Er zal echter een mirakel nodig zijn om hiermee Fast & Furious van de troon te stoten.

2-ster