Regie: Scott Cooper / Met: Christian Bale, Casey Affleck, Zoe Saldana, Woody Harrelson, Willem Dafoe … / Genre: Misdaad – Drama – Thriller / Land: VS / Duur: 116 min. / Releasedatum: 5 februari 2014

“I ain’t got that kind of cash laying around to bail you out”– Russell Baze, OUT OF THE FURNACE

De clash tussen loyaliteit en toeval staat centraal in OUT OF THE FURNACE, de tweede langspeler van Scott Cooper (CRAZY HEART). In het verhaal over een goede man die zich genoodzaakt ziet om een duister pad te volgen, verliest Cooper zijn eigen weg, waardoor potentieel krachtige thema’s niets meer opleveren dan een mediocre en clichématige wraakfilm. Gelukkig kan deze prent teren haar getalenteerde ensemble cast en zal OUT OF THE FURNACE ten minste onthouden worden voor enkele sterke acteerprestaties.

Russell (Christian Bale) is een goede man en een harde werker in een met sluiting bedreigde staalfabriek, maar een triest verkeersongeval brengt hem achter de tralies. Het voorval zet zijn broer Rodney (Casey Affleck) – een getormenteerde Irak veteraan – onder meer druk dan hij aankan. Zijn gokverslaving en jeukende vuisten leiden deze laatste tot in het hol van de leeuw, namelijk dat van Harlan DeGroat (Woody Harrelson), een meedogenloze drugsdealer.

Bale zet één van zijn subtielste vertolkingen neer als de goedhartige Russell, die zijn laatste centen overheeft om zijn broer te beschermen, terwijl Affleck, als de complexe vechtjas Rodney, oprecht medelijden opwekt. Ook op Woody Harrelson kan je steeds rekenen; zijn personage mag dan wel flirten met het karikaturale, hij straalt op zijn minst gevaar uit. Verder maken Zoe Saldana, Willem Dafoe, Forest Whitaker en Sam Shepard elk een prima beurt.

Dit donkere, testosteron-gedreven verhaal is zonder twijfel een hommage aan Michael Cimino’s THE DEER HUNTER (de jacht-scène legt het er vingerdik op), waarbij de nasleep van de Vietnam oorlog hier wordt vervangen door de oorlog in Irak. De grauwe, maar betoverende setting – het centrum van de Amerikaanse Rust Belt – is intrigerend in beeld gebracht, maar de verschillende thema’s die regisseur Cooper verkent – en voor enkele van de beste scènes uit de film zorgen, zoals de ondergebruikte relatiestrubbelingen tussen Russell en zijn vriendin Lena (Zoe Saldana) – worden echter nooit verder geanalyseerd. Daarvoor is Cooper te gefocust op het misdaad-aspect van zijn film. Zonde.

De gebeurtenissen in OUT OF THE FURNACE zijn reeds ontelbare keren vertoond: het verhaal van de stoutmoedige kerel die een deal maakt met de foute mensen en gered moet worden door iemand die risico’s kan missen als kiespijn. Halfweg de film maakt Cooper nog een moedige beslissing, waardoor we de tweede helft mogelijk uit een ander, interessanter perspectief zouden kunnen bekijken (<SPOILERS> door te laten zien hoe Rodney wordt afgemaakt, terwijl Russell de hoop nog niet verloren heeft en mogelijk de rest van de film een doel tracht te bereiken waarvan het publiek weet dat het onmogelijk is </SPOILERS>), maar zelfs dat uitgangspunt wordt niet voluit benut.

De regisseur pakt op zijn minst uit met enkele intense scènes die door de uitstekende cast feilloos worden uitgevoerd. Met OUT OF THE FURNACE levert Cooper absoluut geen slechte film af, maar door niet te weten wat hij wil, wordt er ook weinig bereikt.