45-ster

Regie: Tom McCarthy | Met: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber… | Genre: Drama – Biografie | Land: VS | Duur: 128 min | Releasedatum: 3 februari, 2016

Spotlight is een mooi voorbeeld van een film waarin alle elementen – van het verhaal tot het acteerwerk en zowat alles wat er bij komt kijken – kloppen. Dit is een prent die met veel woede de corruptie van een beschermd instituut blootlegt, zonder de stormram te gebruiken. Regisseur Tom McCarthy (The Station Agent, The Visitor) is na zijn onfortuinlijke misstap met het Adam Sandler-vehikel The Cobbler terug in vorm, zo blijkt. Sterker nog, Spotlight is zijn intelligentste, meest volwassen film geworden; een sobere, maar meeslepende biopic met het ritme van een thriller.

Het waargebeurde verhaal draait rond een exposé van de Boston Globe uit 2002, waarin grootschalig kindermisbruik (zo’n 1500 slachtoffers) binnen de Kerk werd blootgesteld. Het artikel leidde tot de publieke beschuldiging van 249 priesters en het aftreden van Kardinaal Bernard Francis Law. Maar daar eindigt het niet, want de journalisten die verantwoordelijk waren voor het stuk brachten ook een amper te geloven doofpot complot aan het licht waarin ook rechtbanken, advocaten en andere instituten in Boston een hand hadden.

McCarthy’s ingetogen regiestijl past uitstekend bij een verhaal als dit. De lineaire plot, het serene camerawerk en onopvallend kleurgebruik zorgen voor genoeg ruimte zodat de ensemble cast kan schitteren zonder elkaar onderling te willen overklassen. Michael Keaton maakt na zijn succesvolle comeback in Birdman opnieuw een sterke indruk als Robby Robinson, de ervaren leider van Spotlight, een groep journalisten van de Boston Globe die maanden en soms zelfs jaren spenderen aan het uitspitten van bepaalde zaken in de hoop dat hun schrijfwerk iets verandert in de maatschappij.

Liev Schreiber (die in de tv-reeks Ray Donovan een gelijkaardig thema bekampt) speelt de pas aangestelde hoofdredacteur van de krant die het hele onderzoek naar kindermisbruik in gang zet. Mark Ruffalo (Foxcatcher) en Rachel McAdams (A Most Wanted Man) zijn de field reporters die hun handen vuil maken, op zoek naar nuttige documenten. Van die laatsgenoemden is Ruffalo het nadrukkelijkst aanwezig, en dit met groot succes. Zijn personage is nerveus en hoe dieper hij graaft, hoe woedender hij wordt. Het zijn zijn uitbarstingen die deze anders opmerkelijk rustige film voorzien van de nodige energie. Maar ook de andere acteurs spelen voortreffelijk. Naast bovengenoemden zijn ook namen als John Slattery (Mad Men), Brian d’Arcy James (Ghost Town), Stanley Tucci (Hunger Games) en Billy Crudup (Big Fish) van de partij. Elk van hen lijkt goed te beseffen hoe goed het scenario van McCarty en Josh Singer (The Fifth Estate) is, en behandelt het dan ook met de grootste zorg. Het helpt natuurlijk dat deze mensen van nature sterke acteurs zijn.

Spotlight gaat ondanks zijn ingetogenheid de gruwel die deze priesters hun jonge slachtoffers aandeden niet uit de weg, en deinst al evenmin terug voor de institutionele samenzweerders die ervoor zorgden dat de daders jarenlang vrij spel hadden. McCarthy slaagt er bovendien in om alle personages authentiek te maken zonder de aandacht de vestigen op hun persoonlijk verleden. Dat alleen al is in tijden waarin films met een grote topcast zelden overtuigen een overwinning.

Een niet te missen topper die enkel door het bewuste gebrek aan flair zal voorbij gewalst worden door spektakelstukken als pakweg The Revenant.