Regie: Ralph Fiennes / Met: Ralph Fiennes, Felicity Jones, Kristin Scott Thomas … / Genre: Biografie – Drama – Romantiek / Land: VK / Duur: 111 min. / 30 april, 2014

“My name is whispered with yours, yet I have nothing” – Nelly, THE INVISIBLE WOMAN

Ralph Fiennes liet de grond daveren met zijn regiedebuut CORIOLANUS, zijn Shakespeare-adaptatie uit 2011, maar het resultaat was bij momenten net iets te druk. Zijn tweede film achter de camera, THE INVISIBLE WOMAN, is een opmerkelijk rustigere onderneming, en dat werpt zijn vruchten af. Het is een knap geregisseerde prent geworden, waarbij de acteur zichzelf als literatuurlegende Charles Dickens castte. Het absolute hoofdpersonage speelt hij echter niet, want deze film draait rond Nelly Ternan, de jonge actrice met wie Dickens op middelbare leeftijd een affaire begon die aansleepte tot zijn dood.

Het kostuumdrama wordt vertelt via flashbacks en opent jaren na het overlijden van de schrijver, wanneer Nelly (Felicity Jones) uit zijn schaduw is getreden en getrouwd is met een leraar (Tom Burke). Terwijl de leerlingen van haar man zich voorbereiden op een toneelstuk van Dickens, probeert een plaatselijke pastoor – en Dickens-fan – Nelly uit te horen over de “vriendschap” die ze met de bekende auteur deelde. Dit veroorzaakt een vloedgolf aan herinneringen die de rest van de film in beeld komen.

Nelly’s verhaal draait rond de prijs die ze betaalde voor de gepassioneerde aandacht die ze kreeg van een literaire grootheid; iemand die doorgaans meer tijd doorbracht met zijn fans en de personages uit zijn boeken. Op het moment van de feiten bevond Dickens zich op het hoogtepunt van zijn carrière, toen de man een soort Victoriaanse rockster voor de Londenaars was. Zijn aantrekkingskracht hield Nelly in de greep, zelfs wanneer ze besefte dat hun relatie eeuwig geheim moest blijven. Felicity Jones vertolkt Nelly op fenomenale wijze; deze Britse actrice combineert eindeloos talent met naturelle schoonheid en levert een acteerprestatie af die prijzen verdient. Ze overklast Fiennes zonder dat die laatste een slechte rol neerzet, integendeel.

Voorts kan je genieten van de feilloze productie design en de kostuums die de periode alle eer aandoen. De film werd elegant geschoten in donkere kleuren, zonder dat daarbij details verloren gaan. Het scenario van Abi Morgan (SHAME, THE IRON LADY) versmelt op passende wijze twee tijdlijnen en Fiennes houdt de structuur als regisseur steeds interessant. Enig minpunt? De beperkte aanwezigheid van Kristin Scott Thomas, als Nelly’s moeder. Met zo’n uitmuntende actrice had Fiennes veel meer kunnen doen.

THE INVISIBLE WOMAN is een boeiend en geloofwaardig verhaal dat zich langzaam ontplooit, maar het publiek betrokken weet te houden door sterke vertolkingen en eersteklas regiewerk. De film is uiteindelijk meer een ‘mood piece’ dan een melodrama en kan ongeduldige kijkers misschien in slaap wiegen gedurende het eerste uur, maar de smaakvolle beelden en de bewuste voorzichtigheid waarmee Fiennes als filmmaker te werk gaat, dienen op applaus onthaald te worden. Dit is een fantastische prestatie voor de man als acteur en regisseur.