Regie: Kristian Levring | Met: Mads Mikkelsen, Eva Green, Jeffrey Dean Morgan | Genre: Western | Land: Denemarken – VK | Duur: 89 min Releasedatum: 3 september, 2014

“We’ve been hoping… Praying, that someone like you would come along and save us from our misery” – Mallick, THE SALVATION

Westerns zijn sinds geruime tijd niet meer zo prominent aanwezig in het filmlandschap als ze ooit waren, maar het is alles behalve een uitgestorven genre. Op tijd en stond schiet er wel eentje uit de grond, en de laatste jaren wordt er getracht om de goede oude genrestructuur in een nieuw en verfrissend jasje te gieten. Films als The Assassination of Jesse James, The Proposition en Meek’s Cutoff zijn enkele van de meer geslaagde voorbeelden. Met The Salvation laat de Deense filmmaker en dogme-vertegenwoordiger Kristian Levring elke poging om het genre heruit te vinden achterwege. Hij levert daarentegen een pure – maar bijzonder knap gefilmde – old school western af en teert vooral op zijn getalenteerde cast om het verschil te maken. Levring weet namelijk dat een simpel verhaal overeind kan blijven door de juiste acteurs te laten opdraven. In dit geval zijn dat Mads Mikkelsen (Jagten), Eva Green (Penny Dreadful), Jeffrey Dean Morgan (PS I Love You), Jonathan Pryce (Brazil) en… wait for it… Eric Cantona.

De plot haalt de mosterd bij Fred Zinnemanns klassieker High Noon en draait rond een eenzame strijder die een door corruptie en angst geteisterd dorpje moet zien te ontdoen van een groep schurken; een klassiek uitgangspunt met de elementaire Western-componenten. Protagonist Jon (Mikkelsen) is een Deense ex-soldaat die na de oorlog van 1864 in zijn thuisland naar Amerika trekt en er zijn vrouw en kind na zeven jaar terug ziet. Zijn geluk is echter van korte duur, want de gezinsreünie is amper een feit wanneer een dronken duo zijn vrouw en zoon brutaal ombrengt. Jon wreekt hen al snel, maar het vermoorden van de agressieve aanvallers brengt hem in het vizier van de gewetenloze bendeleider Delarue (Morgan): de wandelende gesel op de rug van het dorpje Black Creek.

Wraak: een typisch uitgangspunt binnen het genre. Alle kenmerken zijn hier aanwezig, van de clichématige personages tot de (prima) soundtrack van Kasper Winding die doet denken aan de spaghettiwesterns van weleer. We krijgen een held voorgeschoteld die in zijn eentje (zij het met enige hulp van zijn broer) een volledig elftal schurken aanpakt en terwijl uit de handen moet blijven van de laffe dorpsbewoners, onder leiding van de corrupte begrafenisondernemer Keane (Pryce). Eva Green speelt Madeleine, de vrouw van één van de moordenaars uit het begin, wiens tong er op jonge leeftijd door Indianen werd uitgesneden en dus geen woord zegt gedurende de hele film. De voltallige cast is een plezier om zien, al is het Mikkelsen die de prijs van beste acteur van het ensemble verdient. Of deze man nu een vermeende pedofiel, een helderziende viking met één oog, een jonge Hannibal Lecter of een cowboy in het wilde westen speelt, hij staat altijd garant voor een flinke dosis bad-asserij.

Wat The Salvation echt uniek maakt is de cinematografie. Het diepe kleurenpalet van de omgeving brengt deze film helemaal tot leven. De nachtscènes hebben een opvallend verlichte gloed en de netjes geïntegreerde CGI-landschappen – met Monument Valley op de achtergrond – verraden niet dat de film in Zuid-Afrika werd opgenomen. Dit alles in combinatie met het sterke acteerwerk, de atmosferische muziek en enkele referenties naar hedendaagse problematiek (de opkomst van de oliebusiness zorgde toen al voor onenigheid) maken van The Salvation een solide toevoeging aan het genre.