BIRDMAN

Regie: Alejandro González Iñárritu | Met: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Zach Galifianakis, Emma Stone| Genre: Satire – Drama

Er zijn meta-films, en dan is er Birdman, de ambitieuze nieuwe prent van Alejandro González Iñárritu (21 Grams, Biutiful). Deze showbizz-satire zweert elke vorm van categorisatie af en biedt een shitload aan plezier en visueel verbluffende momenten. Van cameraman Emmanuel Lubezki (Gravity, The Tree of Life) zijn we al heel wat gewend, maar wat de beeldenvirtuoos hier op het scherm tovert is pure magie. Op technisch vlak is dit één van de meest indrukwekkende films van zijn generatie; alles speelt zich af gedurende één lange take waarin licht en geluid naadloos verweven worden.

Riggan Thomson (Michael Keaton in de rol van zijn leven) is een aan lager wal geraakte acteur die ooit wereldfaam verwierf door zijn rol in de superheldenfranchise “Birdman”, een idee dat uiteraard gelinkt kan worden aan Keatons eigen carrièreverloop. Na de hoofdrol te hebben vertolkt in de twee Batman-films van Tim Burton uit de jaren 90, verging het de acteur nadien ook een stuk minder. Als Thomson speelt hij een alternatieve versie van zichzelf en is hij naarstig op zoek naar een nieuw hoogtepunt. Dat hoopt hij te vinden in Broadway, waar Thomson een serieus toneelstuk tracht op te voeren. Onder zijn collega’s – een zootje ongeregeld – vinden we Edward Norton, Naomi Watts en Zach Galifianakis. Elk van hen krijgt voldoende schermtijd om te overtuigen, vaak met geestige gevolgen. Ook Emma Stone, als Thomsons dochter, levert prima werk af.

Birdman schiet als een losgeslagen raket uit de startblokken. Het schrijf-en regiewerk van Iñárritu raast in combinatie met de fenomenale beelden van Lubezki voorbij aan 300 per uur. Het is pas halfweg dat we heel even halt houden om op adem te komen. Het levert alvast een gevarieerde kijkervaring op. Enkel tijdens het laatste kwartier, wanneer de tijd aangebroken lijkt voor een betekenisvolle resolutie, stuikt de film wat in mekaar. Maar alles wat zich voordien afspeelt heeft tegen dan al zo’n indruk nagelaten dat we dat met plezier door de vingers zien. Al bij al is dit een vernieuwende brok cinema, waarin Hollywood en alles er rond op de korrel wordt genomen. Fun verzekerd!