LEVIATHAN

Regie: Andrei Zvyagintsev | Met: Elena Lyadova, Vladimir Vdovichenkov, Aleksey Serebryakov … | Genre: Drama

In Leviathan neemt de Russische grootmeester Andrei Zvyagintsev (The Return, Elena) ons mee naar een verloederd vissersdorpje in het Noordwesten van Rusland, waar een driekoppig gezin hun huis dreigt te verliezen omdat de plaatselijke burgervader, een corrupte en gewetenloze smeerlap, nieuwe plannen heeft voor het perceel waarop de woonst al jaren rust. Zvyagintsev toont aan hoe men zelfs in de meest verlaten krochten niet kan opboksen tegen de staat en durft het aan het beleid van zijn natie in vraag te stellen. Ondanks enkele hilarische, in een overdosis vodka gedrenkte momenten, maken de sombere locaties en de algemene hopeloosheid van het verhaal van Leviathan een zware dobber, maar wel eentje waar elke zichzelf respecterende cinefiel door moet.

Zvyagintsev sleurt er alles en iedereen genadeloos door; van de drink- en schietgrage bevolking en haar leiders tot de religieuze bekleders. Hij portretteert ze allemaal in ijzige, grijsblauwe tonen en in zijn bekende afstandelijke regiestijl. De geest van de grote Andrej Tarkovsky dwaalt bij momenten over het scherm, zeker in de slotscène, die het laatste beetje hoop – mocht je dat dan nog hebben – volledig met de grond gelijk maakt. De titel, een referentie naar het zeemonster uit Thomas Hobbes’ gelijknamige boek, duidt in dit geval op Mother Russia. In Leviathan worden geen oplossingen geboden, alsof de regisseur aanvaard heeft dat het geen zin heeft zich te verzetten tegen zo’n kolos. Grootse cinema.