ADIEU AU LANGAGE 3D

Regie: Jean-Luc Godard | Met: Héloise Godet, Kamel Abdeli, Richard Chevallier … | Genre: Drama

Jean-Luc Godard, één van de laatste overeind staande pilaren van de Franse New Wave cinema, is terug. In 3D, en dat op 83-jarige leeftijd. In Adieu au Langage lijkt de filmmaker vaarwel te zeggen tegen allerlei vormen van taal, ook die van cinema. Er staat wel degelijk “lijkt”. Een naakt koppel, bruusk afgeknipte muziekfragmenten van Beethoven, een bebloede badkuip, een hond, scènes die je slechts met één oog kan bekijken, boeken, abrupte cuts die geëdit lijken met prehistorische software, Hitler, fragmenten uit klassieke films, overlappende monologen, enzovoort; dat is de chaos waarmee Godard ons 70 minuten in de ban tracht te houden. Laat het geweten zijn dat dit uitsluitend verteerbaar is door de meest loyale Godardianen.

Als visueel experiment kan Adieu au Langage tellen. Godard effent hier als dinosaurus eventjes het pad voor filmmakers die in de toekomst 3D wensen te gebruiken in iets anders dan films over mensen met een cape om de hals. Hier werkt de derde dimensie niet als gimmick, maar als middel om zelden geziene diepgang te creëren. Chapeau daarvoor. Het maakt van deze anti-narratieve film echter geen plezier om naar te kijken (of te luisteren). Een verhaallijn over een man en een vrouw die samen leven en seks hebben maar voor de rest compleet vervreemd zijn van elkaar, valt er nog vlotjes uit te halen. Het is dan ook een gekend thema binnen het werk van de regisseur. Als er iets duidelijk is, dan is het alvast dat het koppel het eens is met Darwin, die zei dat de hond het enige wezen is dat meer van zijn baasje kan houden dan van zichzelf. De viervoeter in kwestie is overigens die van Godard zelf.

Kijk, we zijn al blij dat de Franse cinemalegende nog steeds actief is. Laten we het daarop houden.

devils-knot-film

DEVIL’S KNOT

Regie: Atom Egoyan | Met: Colin Firth, Reese Witherspoon, Alessandro Nivola… | Genre: Drama – Thriller – Waar Gebeurd

Wanneer in 1993 drie vermiste jongens van een jaar of 9 dood en verminkt worden teruggevonden in een riviertje in West-Memphis, wordt er al snel met de vinger gewezen naar drie tieners die de kinderen onder invloed van “satanische geschriften en metal-muziek” zouden hebben vermoord. West-Memphis is namelijk het soort vredelievend stadje waar iedereen met een “Jesus is my Lord”-sticker op de auto rondrijdt en waar ze voor minder neerkijken op anders ogende mensen. De drie tieners dreigen ter dood veroordeeld te worden en dat is niet naar de zin van advocaat Colin Firth, die onraad ruikt wanneer sommige bewoners zich vreemd gaan gedragen en er te veel bewijsmateriaal verdwijnt. Zelfs Reese Witherspoon, moeder van één van de drie vermoorde jongens, moet dat uiteindelijk inzien.

Devil’s Knot is de eerste van twee films die de Canadese Armeen Atom Egoyan (The Sweet Hereafter, Exotica) dit jaar in Gent voorstelt. Later staat ook het kidnappingsdrama The Captive op het programma. Devil’s Knot is een sereen, maar onderhoudend rechtbankdrama geworden, waarmee Egoyan vooral teert op het mysterie van het waargebeurde verhaal. Dat is namelijk zo boeiend (en misselijkmakend) dat zelfs het meest standaard camerawerk en doorsnee acteerwerk geen afbreuk doen aan het geheel. Egoyan pakt eindelijk nog eens uit met een film die een impact maakt. Hij belicht verschillende standpunten: van machtsmisbruik binnen het rechtsysteem tot het veroordelen van mensen op basis van hun uiterlijk. Zij die het verhaal van de “West Memphis Tree” nog niet kennen; houden zo, en laat het in Devil’s Knot als een koude douche over je heen lopen.

une-nouvelle-amie-film

UNE NOUVELLE AMIE

Regie: François Ozon | Met: Romain Duris, Anaïs Demoustier, Raphaël Personnaz… | Genre: Drama

François Ozon verdient zijn brood met het ingooien van de ruiten van de hedendaagse Franse bourgeoisie. Hij doet dat telkens in stijl en heeft er ondertussen een carrière mee opgebouwd. De productieve filmmaker legt de gevoelige kantjes en verborgen gebreken van zijn onderwerp graag bloot, en in zijn nieuwste prent Une Nouvelle Amie is dat niet anders. Jammer genoeg wist de man deze keer niet hoe hij met de verschillende tonen, waarmee hij doorgaans succesvol jongleert, moest omgaan.

Claire (Anaïs Demoustier) en Laura (Isild Le Besco) zijn twee hartsvriendinnen die sinds hun kindertijd onafscheidelijk zijn, maar wanneer Laura op jonge leeftijd aan een ziekte overlijdt is Claire ontroostbaar. Bovendien laat Laura niet alleen haar beste vriendin achter, ze heeft ook een echtgenoot, David (Romain Duris) en een pasgeboren baby die het leven zonder haar zullen moeten verderzetten. Claire, die zelf gelukkig getrouwd is, tracht David te troosten, maar wanneer ze op een dag een hoogst onverwachte ontdekking doet in verband met deze laatste, verandert hun leven drastisch. De twist – die overigens al na 10 minuten zijn opwachting maakt – verraden, zou zonde zijn. Daarom laten we de evolutie van de plot voorlopig achterwege.

Ozon heeft er deze keer een boeltje van gemaakt. Ok, zijn cleane regiestijl valt altijd in de smaak, en zelfs het niet voor de hand liggende onderwerp van Une Nouvelle Amie pakt hij met veel respect aan. Maar het gevoel dat hier andere en betere dingen mee te doen vielen, woog naarmate de film op zijn einde liep te zwaar door. Het acteerwerk van Duris, die zich volledig aan zijn personage overgeeft, verdient wel een staande ovatie.