LOVE IS STRANGE

Regie: Ira Sachs | Met: John Lithgow, Alfred Molina, Marisa Tomei … | Genre: Drama

John Lithgow en Alfred Molina zijn zonder enige twijfel de kracht achter Ira Sachs’ (Keep the Lights On) nieuwste. Met veel overgave zorgen beide acteurs voor een ingetogen karakterisering van een homokoppel op leeftijd in het hartje van New York. Sachs is een sfeerschepper en dat blijkt ook de lijn doorheen de film. Via open dialogen en menselijke portretteringen is deze melancholische prent een van de sterkere films op het filmfestival (tot dusver).

Het is vooral bevrijdend om homoseksualiteit eens als een thema aan te wenden zonder alle prototypische problemen. Love Is Strange gaat dan ook meer over een ouder wordend koppel dat sukkelt met geldtekort dan de zoveelste homo nichefilm waar het altijd gaat over relaties, outing of zelfontdekking. Zonder ooit echt sentimenteel te worden, is dit stukje cinema een poging om authentieke menselijkheid neer te zetten en daar behoorlijk goed in slaagt.

eau-zoo-film

EAU ZOO

Regie: Emilie Verhamme | Met: Martin Nissen, Delphine Girard, Margaux Lonnberg … | Genre: DramaThriller

Het debuut van de Belgische regisseuse Emilie Verhamme is in de eerste plaats een experimentele film. Een rechtlijnig verhaal is ver zoek, de intenties van de personages blijven erg vaag en de diepgang (de regisseuse beroept zich op o.a. Plato en Nietzsche) is nooit een succes. Let wel, er is een duidelijke maatschappijkritiek te ontwaren en ook de artistieke vrijheid die Verhamme zich toeëigent getuigt van lef, alleen is het allemaal wat te chaotisch om een echt statement te maken.

Deze film zal vermoedelijk geen grote aanhang vinden, maar het zal Verhamme wel een reputatie opleveren for future reference. Volgende keer wat strakker en misschien iets minder arty en dit experiment kan als basis dienen voor een interessante toekomst. De Wild Card van het VAF was in alle geval gerechtvaardigd!

?????????????????

THESE FINAL HOURS

Regie: Zak Hilditch | Met: Jessica De Gouw, Sarah Snook, Nathan Phillips… | Genre: Drama – Thriller

Wat zou jij doen moest je weten dat de wereld over twaalf uur vergaat? Het is de vraag die als basis dient voor dit in bruintinten opgenomen Australisch kleinood. Protagonist van dienst verlaat zijn maîtresse om naar een end of days feestje te gaan waar zijn vriendin gedrogeerd op hem wacht. In de tussentijd kruist hij het pad van de jonge Rose die op zoek is naar haar vader. Net zoals dat gaat met de meeste apocalyptische films, weet de kijker dat het niet goed zal aflopen. Het gaat om de invulling van de tijd die nog rest.

Via de atmosferische kleuren en de schreeuwerige soundtrack, zorgt regisseur Zak Hilditch ervoor dat de hopeloosheid bijna tastbaar wordt. Tussen de (zelf)moorden en hedonisten rijdt onze protagonist van plaats naar plaats om telkens een stukje dichter bij zijn lot te komen. Begeleid door een radiopresentator, die daardoor indirect de film van een voice-over voorziet, worden we meegenomen op deze leuke toevoeging aan het (erg hippe) genre van de apocalyptische cinema.

that_lovely_girl

THAT LOVELY GIRL

Regie: Keren Yedaya | Met: Maayan Turjeman, Tzahi Grad, Yaël Abecassis… | Genre: Drama

Israëlische cinema hoeft niet altijd over het welbekende Israëlisch-Palestijnse conflict te gaan. In That Lovely Girl schetst regisseuse Keren Yedaya een hard en tegelijk ingetogen portret van een incestueuze vader-dochter relatie. Yedaya schuwt geen confronterend beeld en gaat taboes niet uit de weg. Op sommige momenten kan je je zelfs afvragen of ze niet probeert het thema bespreekbaar te maken, wat pas echt een lans breken is.

Geen opbeurende film en misschien wat te grauw voor sommigen, doch het eindresultaat beloont. Alleen had het soms wat meer gedoseerd gemogen. Het laatste stuk van That Lovely Girl gebeurt er opeens heel wat, terwijl we daarvoor weinig meer te zien krijgen dan vrijpartijen, kuisrituelen en eetgelegenheden. Volgende keer toch wat strakker!