MISS JULIE

Regie: Liv Ullman | Met: Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton … | Genre: Drama

Een sterke cast staat niet altijd garant voor succes, zo blijkt ook uit Liv Ullmans statige herwerking van het 19e eeuwse toneelstuk Miss Julie van August Strindberg. Ullman, die haar eerste film in 14 jaar als regisseuse aflevert, verhuist het stuk van Zweden naar Ierland, waar Jessica Chastain en Colin Farrell de geladen hoofdrollen vertolken. Dit terwijl de immer fantastische Samantha Morton vooral op de achtergrond vertoeft. Hoewel de driekoppige cast hemel en aarde beweegt om emotie los te wekken, steekt Ullman zelf een stok in de wielen door zich koppig aan het bronmateriaal te houden. Daar het verhaal over een jonge vrouw die onder andere worstelt met de verwachtingen binnen haar stand perfect in een hedendaagse context kan gegoten worden, blijft het me een raadsel waarom het eindresultaat opnieuw een kostuumdrama is geworden.

Op de proloog en epiloog na houdt Ullman ons binnen de muren van het landhuis van Julie’s vader, die we overigens nooit te zien krijgen. In de keuken ontstaat een psychoseksueel spelletje tussen dochterlief (Chastain) en de knecht van haar vader (Farrell), terwijl de meid (Morton) lijdzaam toekijkt. Die twee laatsten zijn immers verloofd, maar Julie is vastberaden de knecht voor haar te winnen. Dat doet ze op haar eigen, knettergekke manier. En Chastain gaat diep om dat te portretteren.

De intensiteit waarmee de acteurs elkaar bestoken is een groot pluspunt, maar door Ullmans weinig dynamische aanpak verzinkt hun werk na een tijdje in het theatrale. Het besluit? Dit is een elegante verfilming van een klassiek toneelstuk dat oogt als… een elegant en klassiek toneelstuk. Zonder meer.