STILL THE WATER

Regie: Naomi Kawase | Met: Nijirô Murakami, Jun Yoshinaga, Miyuki Matsuda… | Genre: Drama
4,5-ster

Still The Water is een ingetogen pareltje van de Japanse arthouse-regisseuse Naomi Kawase over de natuur en al haar facetten. Centraal staan twee tieners die elk met hun eigen moeilijkheden worstelen in een rustig Japans eilandje. Het meisje beleeft de laatste dagen van haar moeder, die op jonge leeftijd aan een slepende ziekte ten onder dreigt te gaan, terwijl de jongen kampt met een innerlijk conflict betreffende zijn “losbandige” moeder. Kawase bestudeert onder andere hoe de twee youngsters omgaan met de eeuwenoude tradities van hun grootouders, en hoe die laatsten klaar lijken om toe te geven dat die tradities misschien geen meerwaarde bieden aan het leven.

Een subplot rond een aangespoelde man lijkt van begin af aan een belangrijk gegeven te worden en kan misleidend werken ten opzichte van de thema’s waar Kawase het echt over wil hebben. De rode draad doorheen het verhaal is namelijk de kracht van de natuur zelf, meerbepaald de zee. Deze staat symbool voor zowat alles waar deze prent rond draait: het mysterieuze, het onbekende en fascinerende van het bestaan op aarde.

Dit is een film met het hart op de juiste plaats, waarin prachtige beelden en sterk acteerwerk elkaar afwisselen en uiteindelijk leiden tot een belonend slot. De eerste échte aanrader van dit festival.

the_salt_of_the_earth

THE SALT OF THE EARTH

Regie: Wim Wenders & Juliano Ribeiro Salgado | Met: Sebastião Salgado, Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado… | Genre: Documentaire
4-ster

Toen regisseur Wim Wenders (Paris, Texas) jaren geleden een foto van de Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado onder ogen kreeg, was hij tot tranen toe bewogen. In The Salt of the Earth betuigt Wenders eer aan de wereldberoemde fotograaf, en dat doet hij in samenwerking met diens zoon Juliano Ribeiro Salgado. Het resultaat is een eerlijke en boeiende documentaire over een man wiens foto’s van ontelbare wereldschokkende gebeurtenissen de belangrijkste kranten haalden en de inhoud vormden van meesterlijke fotobundels als “Other Americas”, “Workers” en “Exodes”.

Wenders bedacht een unieke, cinematische manier om Salgado voor de lens te zetten terwijl die zijn eigen werk becommentarieert; hij liet de foto’s op een halfdoorzichtige spiegel projecteren, waardoor we de man en zijn beelden tegelijk te zien krijgen en Salgado’s herinneringen telkens spontaan naar boven komen. Het werk van de fotograaf op zich is adembenemend, en gaat van de gold rush in Serra Pelada tijdens de jaren 70 tot de vluchtelingenkampen in Rwanda in de jaren 90. Salgado’s focus op de menselijkheid, en de schrijnende taferelen die hij keer op keer voor zijn lens kreeg, zorgde er uiteindelijk voor dat hij gedegouteerd raakte door het menselijk ras. “De mens is een beest dat tot de verschrikkelijkste dingen in staat is,” zegt de ondertussen 70-jarige artiest tijdens zijn interview.

Later vestigde de Pulitzer Prijs-winnende fotograaf zijn aandacht op de natuur en dieren, wat hem uiteindelijk alsnog opnieuw bij de mens bracht. Een hoopvol weerzien, zo blijkt uit het laatste deel van deze pakkende, maar iets te lange documentaire.