THE LOFT

Regie: Erik Van Looy | Met: Karl Urban, James Marsden, Wentworth Miller, Matthias Schoenaerts … | Genre: Thriller

Erik Van Looy heeft er lang op moeten wachten, maar zijn Amerikaanse herwerking van zijn eigen Loft uit 2008 is klaar om aan de wereld getoond te worden. Een frame na frame kopij van de originele film is The Loft niet geworden, al zijn de verschillen met de originele plot schaars. Vijf vrienden delen een geheime loft – een uiterst discreet stukje vastgoed dat gewoon even een tweetal meter uit de rest van het gebouw springt – om er hun buitenechtelijke activiteiten in alle rust en comfort te kunnen uitoefenen. Matthias Schoenaerts sprong over uit het origineel en herneemt de rol van amokmaker Filip, terwijl Koen De Bouw en co werden vervangen door namen als Karl Urban, James Marsden, Wentworth Miller en Eric Stonestreet. De mannen leveren onderhoudend werk, zonder meer.

Het scenario, dat werd herschreven door Cape Fear-scenarist Wesley Strick, is nog steeds waarschijnlijker op papier dan in de realiteit, maar dat weerhoudt ook deze film er niet van om meer dan eens entertainend uit te hoek te komen. Deze remake oogt “Amerikaanser”, al laten we in het midden of dat een voor- of nadeel is. Wat vast staat is dat Van Looy en DP Nicolas Karakatsanis de beelden met veel flair op het scherm toveren. De vrouwelijke tegenspelers, waaronder Rhona Mithra, Isabel Lucas en Rachael Taylor komen te weinig in beeld om werkelijk het verschil te maken, al is de aantrede van die laatste genoeg om vast te stellen dat de bevallige blondine voor geen meter kan acteren.

Moeten zij die het origineel gezien hebben (zowat de helft van Vlaanderen volgens de statistieken) deze remake gaan bekijken? Waarom niet. Als bloederige Latijnse spreuken uit thrillers van de jaren 90 jou de eerste keer niet stoorden, dan zal dat nu ook het geval niet zijn.

violet-1

VIOLET

Regie: Bas Devos | Met: Cesar De Sutter, Koen De Sutter, Mira Helmer… | Genre: Drama

In Violet, het langspeeldebuut van Bas Devos, zien we op bewakingsbeelden hoe een tiener wordt neergestoken in een galerij in Brussel tijdens een korte vlaag van zinloos geweld. Zijn vriend staat er bij en kijkt er naar. Het is die jongen, Jesse (een sterke Cesar De Sutter), die we het volgende uur volgen terwijl hij de draad terug tracht op te pikken. Makkelijk is dat uiteraard niet. De jongen zoekt afleiding bij zijn makkers van een bmx-clubje, woont een muziekconcert bij en lacht samen met mama om een TV-uitzending, maar het is slechts uitstel voor de onweerhoudbare klap die hem vroeg of laat emotioneel zal vellen.

Wanneer simpele, meditatieve films over diepzinnige onderwerpen perfect worden afgeleverd, kunnen ze wonderen doen. Dat is hier niet het geval. Regisseur Devos tracht met Violet een contemplerend effect te creëeren, maar werkt de kijker uiteindelijk enkel op de zenuwen door aan zijn ellenlange takes en experimentele tussenvoegsels geen vorm van resolutie te breien. Waar we bijgevolg mee opgescheept zitten is een reeks ellenlange – en vaak woordenloze – scènes van mensen die het plotse en onrechtvaardige verlies van een jonge medemens niet kunnen plaatsen, en nog anderen die niet weten hoe ze moeten omgaan met zij die achterblijven

Het frustrerende aan Violet is dat er ook echt goede dingen in zitten. De openingsscène waarbij de camera langzaam uitzoomt op de bewakingsmonitors terwijl de gruwelijke feiten plaatsvinden, de met luide blast beats en epilepsiebevorderende belichting gevulde shot tijdens het black metal optreden dat Jesse bijwoont, de scène waarin Jesse zijn familie ‘s avonds vanuit de tuin bekijkt en de mooie eindshot zijn voorbeelden van hoe het wel moet. Dat de verdere opvulling te vaak bestaat uit willekeurige en veel te lange shots van springende bmx’ers en rijdende auto’s is zonde. Granted, het oogt allemaal mooi, waarvoor dank aan alweer Nicolas Karakatsanis.

Ter vergelijking: wat meditatieve en experimentele cinema over het rouwproces betreft, zat Benny Vandendriessche er met Drift vorig jaar wél pal op.

black-coal-thin-ice

BLACK COAL, THIN ICE

Regie: Yinan Diao | Met: Fan Liao, Lun Mei Gwei, Xuebing Wang… | Genre: Thriller – Drama – Mysterie

De Chinese cineast Yinan Diao levert met Black Coal, Thin Ice een onconventionele film noir af waarin grauwe landschappen en complexe personages botsen met felle neonkleuren en een dosis onverwachte humor. Tijdens het onderzoek naar een bizarre moord verliest politieman Zhang (Fan Liao) drie collega’s, waarna de man ten onder gaat aan alcohol. Wanneer er 6 jaar later een gelijkaardige moord plaatsvindt, trekt de ondertussen uit zijn ambt ontzette Zhang alleen op onderzoek uit. Daarbij stuit hij onder andere op een ex-collega en een jonge vrouw die gelinkt wordt aan beide moorden én nog eentje tussenin.

Regisseur Diao geeft gaandeweg stiekem commentaar op de gang van zaken in China, een land waar een mensenleven ogenschijnlijk even veel (of weinig) waard is als een hoop kool. Dit is een duistere, maar sfeervolle thriller met enkele absurde uitspattingen. Dat niet alles altijd even duidelijk is in deze headscratcher, is een domper op de feestvreugde, maar de sfeer en de unieke locaties oefenen een vreemde aantrekkingskracht uit die moeilijk te omschrijven valt.

Black Coal is een mengelmoes van stijlen die warempel nog werkt ook.