97 min.
Regie: Andrew Dominik
Met: Brad Pitt, Ray Liotta, James Gandolfini, Richard Jenkins…
Gebasseerd op de novel van George V. Higgins
Genre: Misdaad / Thriller / Drama

“ America is not a country it’s a business. ” -Jackie Cogan , KILLING THEM SOFTLY

‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’, Andrew Dominiks tweede langspeelfilm, wist me al aangenaam te verrassen, dus ik was dan ook dolgelukkig toen ik  zijn nieuwste prent ‘KILLING THEM SOFTLY’ kon meepikken vanop het filmfestival van Gent. En jawel, Dominik heeft alweer voor eenzelfde aangename verassing gezorgd. Alle ingrediënten voor een top-gerechtje waren aanwezig en ik kan je verzekeren, de “cuisson” was uitstekend.

Markie (Ray Liotta) beroofde vroeger zijn zelf-georganiseerde, illegale pokerwedstrijden en heeft daar nooit zijn mond kunnen over houden. Wanneer een trio nietsnutten, op zoek naar geld, één van Markie’s wedstrijden overvalt, zijn alle ogen dan ook op hem gericht. Jackie (Brad Pitt), een huurling, wordt bij de zaak betrokken om orde op zaken te stellen,
en dat zorgt voor vuurwerk.

De film speelt zich af in 2008, wanneer Obama zijn eerste termijn als president aflegde. We krijgen tussendoor dan ook verscheidene televisie- en radioberichten in verband met de crisis te horen. De parallellen met het plot en deze economische toestand zijn duidelijk en politieke kritiek is aanwezig.

Het acteerwerk is uitstekend, in het bijzonder dat van van Brad Pitt, die dat als ‘Jesse James’ in Dominik’s vorige film al voordeed. Verder mag er gepronkt worden met de cinematografie, die perfect de sfeer van het leven van het ‘no life-volk’ dat we in beeld krijgen weergeeft. Zoals in Dominik’s vorige werken is het geweld zo droog als schuurpapier, wat enkele gruwelijk gewel(da)dige scènes oplevert.

Verwacht hier echter geen volwaardige actiefilm, want naar mijn mening wordt deze film nogal fout gepromoot. Gewoon genieten en laten nazinderen.