THE EAGLEMAN STAG is een zeldzaam werk. Bizar ogend, maar ontegensprekelijk prachtig in beeld gebracht en met een interessant achterliggend thema: het gevoel dat tijd sneller vooruit gaat naarmate we ouder worden. Deze 9-minuten durende kortfilm van de jonge Brit, Michael Please, won een Bafta Award voor beste kortfilm in 2011 en wie de tijd neemt om deze korte reis mee te maken, zal zich niet afvragen hoe dat komt. Dit is, zowel op conceptueel als technisch vlak, een meesterwerkje.

Via stop-motion animatie worden duizenden, handgemaakte figuren tot leven gebracht. De film vertelt het verhaal van Peter Eagleman, die sinds zijn kindertijd geobsedeerd raakt door tijd. Hij beseft al snel dat hoe ouder hij wordt, des te snel die tijd voorbij vliegt en wil dat proces kunnen omkeren. We zien Peter ondertussen alsmaar ouder worden. Hij schopt het tot beroemde entomoloog en door zijn werk met insecten botst hij op een mogelijke oplossing voor zijn probleem.

Een heel leven weergeven in een kortfilm is op zijn minst een gedurfde keuze, maar filmmaker Please slaagt met glans in zijn opzet. We zien Peter van bij zijn geboorte tot aan zijn dood (en misschien zelfs nog daarna) via bepalende momenten uit zijn leven. Meeleven met dit personage zit er echter nooit in. Hij komt sowieso al over als een oude zeur, maar de bijna emotieloze vorm van de modellen maakt het van bij de start al duidelijk dat dit stuk zich eerder zal focussen op het concept en de beelden, in plaats van de personages.

De animatie in THE EAGLEMAN STAG is buitengewoon origineel. Ondanks de keuze om alles in zwart-wit (een prima keuze overigens) te houden bruist deze film van het leven. Volgens Please werd dit alles, op een paar compositieshots na, “100% in-camera” geconstrueerd door stop-motion technieken. De aandacht voor detail is om van achterover te vallen. Elk grassprietje werd met de hand uitgesneden uit een soort plooibaar piepschuim. In de tweede video onderaan deze pagina kan je terecht voor de knappe making-of van de film.

Het is aartsmoeilijk om een negatief punt te bedenken voor THE EAGLEMAN STAG, want ook het schrijf- en camerawerk is van uitstekende kwaliteit. Zelfs de belichting is feilloos uitgevoerd en zorgt voor enorme diepgang in de relatief kleine sets.

Geniet dus maar gewoon van deze speciale kortfilm.

Helemaal onderaan krijg je nog een glimps van Please’s aankomende project, MARILYN MYLLER, dat er zowaar nog ambitieuzer uitziet.

De kortfilm: