Regie: Jia Zhang-ke / Met: Wu Jiang, Vivien Li, Lanshan Luo, … / Genre: Drama / Land: China – Japan / Duur: 133 min. / Releasedatum: 11 december 2013

De steeds groter wordende kloof tussen rijke magnaten en de aanklampende massa – en het toenemende geweld dat voortgroeit uit hun hopeloosheid – is een triest en universeel gegeven dat de Chinese cineast Jia Zhang-ke al vaker in zijn films aankaartte. Maar met A TOUCH OF SIN kan hij deze thematiek niet laten nazinderen.

Met drie expliciete moorden en een ontploffing in de eerste vijf minuten lijkt A TOUCH OF SIN een andere weg in te slaan dan het gebruikelijke, bijna documentaire-achtige werk van de regisseur. Het eerste half uur is dan ook meer een hommage aan de bloederige wraakfilms uit Hong Kong, inclusief hypergeweldadige scènes die rechtstreeks uit een prent van Gaspar Noé lijken te komen. Achteraf bekeken zitten deze plotse uitbarstingen echter totaal niet op hun plaats in deze film en bezorgt dat het geheel een vreemd ritme dat nooit echt steek houdt.

Hetzelfde kan gezegd worden van de structuur: vier losjes gelinkte verhalen uit verschillende delen in China, gebaseerd op gebeurtenissen die de auteur uit krantenkoppen haalde. Op zich een prima idee dat op zijn minst authenticeit garandeert, maar we krijgen telkens hetzelfde trieste liedje voorgeschoteld; een persoon wordt tot het uiterste gedreven door de samenleving en ontbindt zijn of haar innerlijke duivels, waarbij er – al dan niet onschuldige – slachtoffers vallen.

Op visueel vlak worden we gecompenseerd dankzij het gedetailleerde oog van vaste cinematograaf Yu Lik-wai, dat natuurlijke landschappen en lelijke industriezones op poëtische manier in beeld brengt. Aan een publiek met weinig of geen voorkennis van de plaatselijke cultuur zal er allicht veel detail voorbij gaan.

Het verhaal van de vier protagonisten start op een intrigerende en uitdagende manier, maar aan het eind van deze twee uur en tien minuten durende film bereikt Jia niet veel meer dan het ergerlijke gevoel na het lezen over erbarmelijke omstandigheden in de krant. De emotionele  betrokkenheid is in A TOUCH OF SIN nagenoeg onbestaande en dat leidt tot frustratie. Ondanks goed acteerwerk en enkele beklijvende beelden, blijft een echte beloning uit.