about-schmidt-review

VS
125 min.
Regie: Alexander Payne

Met: Jack Nicholson, Hope Davis, Dermot Mulroney, Kathy Bates…
Genre: Drama / Komedie

“ What difference has my life made to anyone. None that I can think of. None at all. ” – Warren Schmidt, ABOUT SCHMIDT

Mijn favoriete acteur aller tijden? Jack Nicholson. Punt. Moet ik zelfs geen seconde over nadenken. Het palmares van deze klasbak liegt er ook niet om; CHINATOWN, ONE FLEW OVER THE CUCKOO’S NEST, THE SHINING, A FEW GOOD MEN, AS GOOD AS IT GETS, noem maar op, stuk voor stuk essentiële cinema. Nicholson is op zijn best wanneer hij een flamboyant, egoïstisch, berekend of ronduit kwaadaardig personage speelt, maar Warren Schmidt, de hoofdfiguur uit Alexander Paynes ABOUT SCHMIDT, bezit géén van voorgenoemde karaktereigenschappen. Integendeel, in deze film zien we een Nicholson die we niet gewend zijn; een zielige, gebroken oude man, hopeloos op zoek naar een doel aan het laatste hoofdstuk van zijn leven. Het is overweldigend om de anders zo zelfzekere acteur hier aan het werk te zien. ABOUT SCHMIDT is het mooiste bewijs dat Nicholson bij de grootsten aller tijden hoort.

De 66-jarige Warren Schmidt is een ingetogen man. Hij is net met pensioen en tijdens zijn afscheidsfeestje op het werk vertelt één van zijn collega’s dat wanneer iemand hard gewerkt heeft en zijn/haar gezin goed heeft onderhouden, we allen kunnen terugkijken op een geslaagd leven. Dit is het motto van ontelbare mensen, maar het is exact wat deze film in twijfel trekt. Schmidt kijkt niet bepaald tevreden terug op zijn 44-jarige huwelijk en ziet zijn pensioen dan ook niet als een welkom geschenk. Zijn ergerlijke vrouw heeft grote plannen en de aankoop van een Winnebago camper illustreert welke richting die uitgaan. Schmidt beklaagt zich dat hij ooit met pensioen is gegaan, maar is te braaf om tegen haar in te gaan, tot zij onverwacht dood neervalt tijdens het stofzuigen. Schmidt wordt geconfronteerd met sterfelijkheid en laat zich initeel compleet gaan, maar wil de tijd die hem nog resteert uiteindelijk goed besteden. Hij doet dingen die hij anders nooit had gedaan, in de hoop iets goed te doen. Zo besluit hij Ndugu, een kansarm kindje in Afrika te sponsoren. Via zijn brieven naar de jongen komen we te weten waar Schmidt werkelijk mee zit, het wordt zijn uitlaatklep. Zijn grootste ergernis is het feit dat zijn enige dochter Jeannie (Hope Davis), die in een andere staat woont, op het punt staat te trouwen met een nietsnut (althans in zijn ogen). Hij beslist de nieuwe camper nuttig te gebruiken en solo de Midwest door te trekken richting zijn dochter, in de hoop haar huwelijk te boycotten.

ABOUT SCHMIDT is bovenal een bittere film over het laatste hoofdstuk in iemands leven, maar toch lach ik telkens wat af. De humoristische momenten zijn talrijker dan je zou verwachten en houden deze prent perfect in balans. Hoe zielig Schmidt ook is in sommige scènes, des te hilarisch is hij in andere. Nicholson brengt dat op geniale wijze over. Het laatste wat regisseur Alexander Payne (THE DESCENDANTS) wou, was medelijden wekken voor zijn hoofdpersonage, want de mensenschuwe Schmidt heeft ook zijn mindere eigenschappen. Na de dood van zijn vrouw is er iets geknakt en heeft hij geregeld driftbuien, al dan niet gerechtvaardigd. Het niet kunnen loslaten van zijn volwassen dochter is nog zoiets. Zij is perfect gelukkig met haar vriend Randall (Dermot Mulroney), maar in Schmidts ogen is hij niet goed genoeg. De conversaties tussen beide personages zijn dan ook goud waard en bezorgden me vaak plaatsvervangende schaamte. Ook de altijd schitterende Kathy Bates maakt haar opwachting als Roberta, Randalls uiterst freaky moeder, die Schmidt wel ziet zitten. Zij kan aanzien worden als de comic relief van dienst, maar ABOUT SCHMIDT is niet zo een film. Dit is aangrijpende en vaak erg grappige kwaliteitscinema met prachtige acteerprestaties.

Telkens ik deze film bekijk word ik overvallen door het besef dat ook de acteur zelf een jaartje ouder wordt. Wat ga ik Nicholson missen als die er ooit niet meer zou zijn.