Regie: Peter Strickland / Met: Toby Jones, Tonia Sotiropoulou, Cosimo Fusco, Antonio Mancino …Genre: Thriller – Psychologische Horror /   Land: VK Duur: 92 min.

“Don’t be afraid, the world of sound awaits you. A world that requires all your magic powers.” Francesco, BERBERIAN SOUND STUDIO

In volle overgangsfase van analoge naar digitale technologie, betuigen meer en meer hedendaagse films eer aan klassieke productiemethodes. Neem HUGO, THE ARTIST of HOLY MOTORS; elk van deze recente successen toont de magie van cinema door de jaren heen, elk op een unieke manier. BERBERIAN SOUND STUDIO is een bizarre hommage aan analoge geluidsopnames en de auditieve tovenaars die destijds een radijs konden laten klinken als een heks wiens haren werden uitgetrokken. De film is genoemd naar een fictieve, Italiaanse post-productie studio uit de jaren ’70 waar de geluidsopnames van de gruwelprent, “The Equestrian Vortex”, in volle gang zijn. Om onduidelijke redenen wordt Gilderoy (Toby Jones), een introverte, maar getalenteerde geluidsingenieur uit Engeland, ingehuurd om er te helpen bij het creëeren van de geluidseffecten. Gilderoy, die gewoonlijk werkt aan rustige documentaires en via brieven in contact blijft met zijn moeder, kan zich moeilijk aanpassen aan het agressieve gedrag van zijn Italiaanse medewerkers. Ook de schijnbaar huiveringwekkende inhoud van “The Equestrian Vortex” heeft een vreemde en betoverende invloed op hem.

berberian_-sound

Op geen enkel moment krijgen we een visuele glimps van “de film in de film”. Wat we echter wel zien, is hoe Gilderoy langzaam maar zeker instort door het werk dat van hem verwacht wordt. De geluiden die hij maakt voor het scherm sluipen zijn hoofd in en voor hij het weet bevindt hij zich buiten zijn gemaks gebied en verliest hij zijn reeds krampachtige grip op de realiteit.

BERBERIAN SOUND STUDIO demonstreert met veel overtuiging hoe krachtig cinema kan zijn, zelfs wanneer de trucs en technieken volledig blootgesteld zijn, zoals een poppenspel waarbij de poppenspeler zich nooit verschuild. De illusie van hoe geluid voor film gemaakt en gemanipuleerd wordt, is hier vervangen door een ontastbare, mysterieuze entiteit die het hoofpersonage in zijn macht houdt.

De sound design van een film over geluidstechnieken moet natuurlijk magistraal zijn, en dat is dan ook het geval, maar visueel is BERBERIAN SOUND STUDIO minstens even indrukwekkend. De donkere, claustrofobische belichting werkt beklijvend en geeft zonder woorden weer hoe Gilderoy zich voelt doorheen het proces, terwijl de werking van vintage opnametoestellen in de studio minutieus in beeld wordt gebracht, alsof ze onderdeel zijn van een satanische ritueel.

berberian

Schrijver/regisseur Peter Strickland heeft goed gekeken naar David Lynch’s INLAND EMPIRE en MULHOLLAND DRIVE, maar van onverholen ripoffs kunnen we zeker niet spreken. Hij knipoogt wel dat het geen naam heeft. Ook haalde hij inspiratie uit Italiaanse grindhouse horrorfilms – de zogenaamde giallo – waar ook Tarantino en Eli Roth de mosterd vaak halen.

De horror die Strickland enkel met geluid bereikt is indrukwekkend. Mocht het echter nog niet duidelijk zijn, BERBERIAN SOUND STUDIO is een film voor cinefielen, audio experts en een obscure groep horrorfans, maar waarschijnlijk niemand anders. Zij die echter bereid zijn om zich over te geven aan dit meesterlijk en gedurfde werkje, worden verwend op een manier die je niet snel zal vergeten.

______________________________________________________________