best-of-2013

Regie: Woody Allen / Met: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Sally Hawkins, Bobby Cannavale, Peter Sarsgaard, Louis C.K. … / Genre: Drama / Land: VS / Duur: 98 min.

“You choose losers because that’s what you think you deserve and that’s why you’ll never have a better life”  –  Jasmine, BLUE JASMINE

Een grootse acteerprestatie zien? Ga dan kijken naar Cate Blanchett in BLUE JASMINE. Van komisch tot tragisch en alles er tussen in, ze haalt het allemaal uit de kast voor wat makkelijk het beste vrouwelijke acteerwerk van het jaar mag genoemd worden. Woody Allen, terug in vorm, zet Blanchett centraal in deze film en creëert met haar een nieuwe aanwinst in zijn lange lijst van complexe leading ladies.

Blanchett speelt Jasmine, een vrouw in haar veertiger jaren. Ze heet eigenlijk Jeannette, maar dat vond ze toch niet passen bij haar glamoureuze levensstijl. We zien haar afwisselend in het verleden en het heden. Respectievelijk betekent dat getrouwd zijn met Hal (Alec Baldwin), een rijke, maar louche zakenman in New York en geforceerd samenleven met haar zus Ginger (Sally Hawkins) in San Francisco terwijl ze xanax-pillen met vodka doorslikt. Ergens tussenin deze twee periodes is het grondig misgegaan in Jasmine’s leven en heeft ze haar luxeleventje moeten inleveren. Alleen kan ze de keerzijde van de medaille onmogelijk aanvaarden. Sterker zelfs, ze verliest compleet de pedalen en sleurt iedereen mee in haar neerwaardse spiraal.

Wat de Oscars betreft zijn alle ogen straks op Naomi Watts gericht – voor haar rol als Prinses Diana – maar haar landgenote, Blanchett, legt haar bij deze alvast het vuur aan de schenen. Zij slaagt erin om ons te laten meeleven met de afschuwelijke figuur die Jasmine is. Dat doet ze door het artificiële gordijn – dat vaak rond Allen’s films hangt – te doorbreken.

Ondanks de aanwezigheid van een handvol gerespecteerde namen is het Blanchett die domineert en alle aandacht naar zich trekt. Niet dat de overige acteurs ondermaats presteren, integendeel. Sally Hawkins is prima als de “simpelere” zus en de mannen rondom hen zorgen voor een gevarieerd tegengewicht; de zelfzekere schijnheiligaard (Baldwin) en de gesofisticeerde nieuwe kennis (Peter Sarsgaard) langs Jasmine’s kant en de passionele heethoofd (Bobby Cannavale) en de geniepige profiteur (Louis C.K.) langs die van Ginger. BLUE JASMINE kan daardoor zowel bekeken worden als een knap ensemble stuk over sociale klassen, maar door Blanchett’s dominante aanwezigheid ook als een intieme karakterstudie over de “liefde” in tijden van de financiële crisis.

Na de frivoliteit die hij in MIDNIGHT IN PARIS en TO ROME WITH LOVE aan de dag legde, keert Allen terug naar Amerikaanse bodem voor een eerder serieus drama (met genoeg humoristische momenten) over hedendaagse thema’s, met een waanzinnig sterke Cate Blanchett in een glansrol.

Allen’s soms voor de hand liggende plottwists nemen we er in dit geval met plezier bij.

4-ster

______________________________________________________________