Het is al lang geen geheim meer: BREAKING BAD is één van de belangrijkste series van de laatste decennia en het bewijs dat televisieseries dezer dagen kwalitatief ongekende hoogtes kunnen bereiken. Naast het originele concept is het ook keer op keer briljant in beeld gebracht en dan zwijgen we nog over het acteerwerk van Bryan Cranston en co. Al vijf seizoenen lang weten ze de spanningsboog superstrak te houden. Sinds vorige week zijn de Amerikaanse fans weer aan hun scherm gekluisterd, want het laatste seizoen – het tweede deel van de vijfde jaargang – is ginds van start gegaan. Deel één is nu bij ons verkrijgbaar op DVD en Blu-ray, en of dat smullen geblazen is. Wij bespreken vandaag de bloedmooi ogende Blu-ray versie.

Seizoen vijf is een ijzersterk, als zelfs niet het sterkste seizoen dat we toe nu toe te zien kregen.  “Say my name…”, “Yeah bitch, magnets!”, “Nothing stops this train”, “Let me die in peace”… Het aantal memorabele momenten is niet te tellen en ze geheim houden is dan ook geen makkelijke taak. En dan hebben we het nog niet over de cliffhanger gehad! We krijgen met “Crystal Blue Persuasion” waarschijnlijk ook de beste BREAKING BAD- montage ooit.

Naast de acht formidabele afleveringen, staan er ook een heleboel extra’s op deze Blu-ray. De klassieke gag reel is van de partij en dankzij de commentaar van de makers is er voor toekomstige filmmakers en fans alweer een enorme bron aan informatie beschikbaar. Zo wordt er ingegaan op het schrijfproces en hoe de constructie van bepaalde spectaculaire scènes tot stand is gekomen. Dit blauwe schijfje is er beslist ééntje om in huis te halen.

All hail the king!

Seizoen 5 is uit via Way to Blue.