Regie: Paul Greengrass / Met: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Catherine Keener, … / Genre: Actie – Drama – Biografie / Land: VS  / Duur: 134 min. / Releasedatum: 4 december 2013

CAPTAIN PHILLIPS vertelt het bloedstollende, waargebeurde verhaal van de kidnapping van de kapitein van een Amerikaans cargoschip door Somalische piraten in 2009. Regisseur Paul Greengrass gaat tewerk met een gelijkaardige no-nonsense aanpak als bij zijn uitstekende 11 september-relaas, UNITED 93. Samen met scenarist Billy Ray en de echte Richard Phillips, gaat hij niets uit de weg om de parallelle standpunten – zowel dat van Phillips als van Muse, de Somalische bendeleider – op een realistische, haast documentaire-achtige manier te vertellen. De piratenaanval op de M.V. Maersk Alabama kwam destijds in het nieuws en de uitkomst is dan ook geen verrassing meer, maar voor een film waarvan we het einde reeds kennen is dit een ongelooflijk spannend stukje entertainment geworden.

Tom Hanks vertolkt de kapitein in kwestie, een uiterst professioneel ingestelde man van middelbare leeftijd die afscheid neemt van zijn vrouw (Catherine Keener) in Vermont om een enorm vrachtschip via Oman naar Kenya te varen langs de Somalische kust. Phillips is kort tegen zijn bemanning en apprecieert geen spelletjes. Hij is bezorgd om de recente toename van piratenaanvallen in de regio en laat dan ook op veiligheidsgebied niets aan het toeval over. Hij zegt het met weinig woorden, maar het is duidelijk dat hij deze klus zo snel mogelijk achter de rug wil hebben.

Tegelijkertijd wordt in Eyl, een piratendorp in Somalië, een heel ander soort organisatie op poten gezet. Schreeuwend en met geweerschoten worden jonge, Afrikaanse mannen gerekruteerd om grote schepen te kapen en de bemanning voor losgeld te ruilen. Twee kleine bootjes en een iets groter moederschip worden in gereedheid gebracht en in een mum van tijd hebben ze een prooi op het oog: de M.V. Maersk Alabama. Amerikaanse schepen zijn in dat gebied eerder een zeldzaamheid, dus de piraten denken de jackpot gewonnen te hebben.

Wat volgt is een achtervolging die je op het puntje van je stoel brengt in de eerste fase, een onverwacht machtsvertoon in de tweede fase en een zenuwslopend slot, allen feilloos in beeld gebracht door cinematograaf Barry Ackroyd (THE HURT LOCKER).

De stijl van regisseur Greengrass is eveneens een constante: personages die tot hun limiet worden gedreven, diverse locaties ondanks een gefocuste verhaallijn, verschillende talen, het realistisch voorstellen van technologische snufjes, militaire planning, etc.

De regisseur stak zijn cast in de tweede helft vol anti-emotionele, militaire personages, maar het komt de authenticiteit ten goede. Voor het emotionele vuurwerk hebben we aan Hanks en de Somalische gijzelnemers namelijk meer dan genoeg. Barkhad Abdi levert uitstekend werk als de piratenkapitein van dienst. Hij moet maar eens met zijn expressieve ogen rollen om te laten weten dat het menens is. Ook zijn crew is overtuigend.

Het is echter Tom Hanks die met de pluimen gaat lopen danzkij een geloofwaardige vertolking die de acteur een nieuwe carrièrepiek bezorgd. Zijn post-traumatische aanval aan het einde behoort to het betere acteerwerk en zou hem wel eens prijzen kunnen opleveren tijdens het Award-seizoen.

CAPTAIN PHILLIPS druipt op elk vlak van het vakmanschap, maar we hadden ook niets anders verwacht van Paul Greengrass en co.