VS.
80 min.
Regie: Roman Polanski
Met: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz en John C. Reilly
Genre: Komedie / Drama

“Morally you’re supposed to overcome your impulses, but there are times you don’t want to overcome them” – Alan Cowan, CARNAGE

CARNAGE (ofwel ‘bloedvergiet’ in het Nederlands) speelt zich – anderhalf uur lang – af op dezelfde setting met slechts vier personages. Regisseur Roman Polanski plaatst zijn acteurs in hetzelfde decor als waarin hij zichzelf ook een half jaar bevond als vergelding: een huis. Er zijn reeds genoeg geruchten de ronde gegaan over Polanski’s verleden, laten we zijn laatste werk eens beoordelen afgezien van zijn zedendelict een dertigtal jaar geleden.

Wanneer twee elfjarige jongens ruzie krijgen op school en dat leidt tot het verliezen van enkele tanden van één van de jongens, spreken hun ouders af om samen een verslag te schrijven over de gebeurtenissen voor de verzekering en de overige administratieve rompslomp. Wat oorspronkelijk een korte en formele ontmoeting moest worden, draait onverwacht uit op complete chaos. De film is gebaseerd op het toneelstuk GOD OF CARNAGE van Yasmina Reza en is een schermadaptatie van de worst day uit het leven van de protagonisten. Wanneer het beschaafde gesprek tussen twee koppels en tevens ouders van ruziënde kinderen uitloopt op een helse scheldpartij en vernederingen, plaatst Polanski de kijker in een nogal benauwde situatie. Naarmate de gênante situaties tussen de vier muren toenemen, zak je alsmaar dieper in je zetel uit schaamte. De irritatiegrens wordt beetje bij beetje opgeschoven en gaat in stijgende lijn richting aangeschoten volwassenen die elkaar de huid vol schelden. De titel insinueert dat hun anderhalf uur durende ruzie fataal zal aflopen, maar het verhaal stopt net op tijd zodat we niet ongeduldig op het horloge hoeven te kijken om ons af te vragen wanneer er een einde komt aan hun gekrijs.

CARNAGE leert ons dat grote mensen zich niet altijd zo volwassen en voorbeeldig gedragen als van hen verwacht wordt. Geen winnaar, geen oplossing, geen heuglijke namiddag, maar in plaats daarvan een figuurlijk bloed overgoten relaas met een onovertroffen cast en vlijmscherpe humor.