in-de-bioscoop-banner-2

Regie: Neill Blomkamp / Met: Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley, Alice Braga, Wagner Moura, Diego Luna… /  Genre: Sci-Fi – Actie – Drama / Land: VS / Duur: 109 min.

“What’s in it for the hippo?” Max Da Costa, ELYSIUM

Neill Blomkamp kwam werkelijk uit het niets toen hij vier jaar geleden DISTRICT 9 op ons losliet. Een intelligente, grappige en spannende sci-fi film, met de beste underdog held die we in jaren op het scherm zagen: de Zuid-Afrikaan, Sharlto Copley als Wikus Van De Merwe. Reken daarbij dat regisseur Blomkamp’s concept de problematische samenleving in Zuid-Afrika op een unieke manier weerspiegelt en je kan spreken van een onverwachte hit die lang nazinderde. De verwachtingen voor opvolger ELYSIUM waren dan ook to-ren-hoog. Zijn deze ingelost? Neen, al deed Blomkamp zijn uiterste best. Met een budget dat vier keer hoger lag dan zijn eerste film probeert hij de concepten ervan nog eens over te doen, maar dan op zijn Hollywoods. Blomkamp heeft nog steeds het hart op de juiste plaats en het achterliggende idee maakt dat ook zijn nieuwe film als een soort parabel uit de toekomst overkomt – ééntje waarin de rijken der aarde onze verloederde planeet verlaten om zich in het utopisch ruimtestation Elysium te vestigen, terwijl de lagere klassen het thuis onder elkaar mogen uitvechten. Bovendien ziet alles er visueel prachtig uit, maar desondanks voelt de hele film aan als been done in DISTRICT 9.

elysium-review

Matt Damon is solide als Max, een arbeider op aarde die tijdens een incident aan een dodelijke bestraling wordt blootgesteld. Met nog vijf dagen te leven, is het van cruciaal belang dat hij in Elysium binnen raakt. Ginds hebben ze ondertussen namelijk genoeg medische vooruitgang geboekt om zowat alles te kunnen fixen. Jodie Foster is op haar beurt ondermaats als het kille hoofd van de veiligheid op Elysium. Haar personage zet de zware middelen in om indringers als Max uit de buurt van haar pure kolonie te houden, maar opmerkelijke acteermomenten levert dat niet op. Haar geheime wapen, de opperschurk Kruger (Sharlto Copley), die wordt ingezet om Max te stoppen, kan ook niet overtuigen. Het ontbreekt Copley aan charisma om een memorabele bad guy neer te zetten.

Regisseur Blomkamp weet hoe hij een scenario moet schrijven waarvan de reële mogelijkheid angstaanjagend groot is. Het is dan ook jammer dat zo’n bron van ambitie te veel moet plaats ruimen voor het good-guy-vs-bad-guy aspect. De film verzuipt echter nooit en blijft over de hele lijn onderhoudend en entertainend, maar een moderne sci-fi klassieker zal het nooit worden.

elysium-review-copley

De grote vraag blijft de volgende: hoort een slimme en ruimdenkende filmmaker als Blomkamp thuis in Hollywood? Terugdenken aan DISTRICT 9 brengt me tot de conclusie van niet. Hij had toen de touwtjes in handen en creëerde een perfecte balans tussen creativiteit en entertaimnent. De strikte eisen van het commerciële filmmaken in Hollywood laten hem deze keer niet toe om zijn visionaire concepten – hetgeen hem boven Zach Snyder en consorten plaatste – uit te werken. De positieve boodschap aan het einde komt dan ook maar met de helft van de kracht aan dan had gekund.

Leuk popcornvertier, maar was dat Blomkamp’s bedoeling?

______________________________________________________________