Regie: Noah Baumbach / Met: Ben Stiller, Greta Gerwig, Rhys Ifans, Jennifer Jason Leigh, Jake Paltrow, Juno Temple, Dave Franco … / Genre: Komedie – Drama / Land: VS / Duur: 107 min. /

“ Hurt people hurt people. ” – Florence Marr, GREENBERG

Hoe kan een film gedragen worden door een personage met een rotkarakter, iemand die je doorheen de volle 107 minuten niet kan uitstaan? Het antwoord vind je in GREENBERG, een karakterstudie over een man wiens leven niet is uitgedraaid hoe hij dat had verwacht, maar té trots is om het toe te geven. Laat je alvast niet misleiden door de manier waarop GREENBERG gemarket wordt. Dit is geen ordinaire “komedie met Ben Stiller”, maar een eerlijke prent waarin complexe personages op een realistische manier worden geportretteerd. De onderliggende humor is subtiel, maar geniaal.

Roger Greenberg (Ben Stiller) is een egoïstische, tactloze veertiger die jaren geleden Los Angeles ontvluchtte nadat hij, op een cruciaal moment, zijn rockband in de steek liet. In de tussentijd is hij een echte New Yorker geworden, zo weigert hij met de wagen te rijden en geeft hij af op alles wat met LA te maken heeft. Op zijn beste vriend, Ivan (Rhys Ifans) na heeft Greenberg geen contact met zijn vroegere maten. Wanneer zijn broer in LA hem vraagt om te komen housesitten, terwijl die met zijn familie een lange reis maakt, beslist Roger daar op in te gaan. Hij zal er op de hond letten en klusjes opknappen. Vooraleer we Greenberg een eerste keer in beeld krijgen, maken we kennis met Florence (Greta Gerwig) die werkt als een soort au pair voor het gezin van Rogers broer in LA. Ze is net afgestudeerd en helpt de familie bij het plannen van hun reis, doet hun inkopen en houdt de kinderen bezig. Florence is iemand die veel te goed is voor deze wereld. Ze kan geen nee zeggen en er wordt daarom vooral op liefdesvlak van haar geprofiteerd.

Roger en Florence leren elkaar kennen en hun compleet verschillende ingesteldheid zorgt voor hilarische, maar tegelijk pijnlijke conversaties. Desondanks de constante ongemakkelijkheid die er heerst, zoeken ze elkaar steeds op. Elk beleven ze hun vreemde relatie op hun manier. Florence doet het uit medelijden, Roger om zijn persoonlijke problemen te verwerken. Van echte liefde is er weinig sprake.
Voorts zien we Roger regelmatig met Ivan, zijn beste vriend en enige bandmaat die hem niet heeft opgegeven. Ivan kan hem overtuigen mee te gaan naar een feestje waar ook de andere groepsleden aanwezig zijn. Daar realiseert Roger zich eens te meer dat iedereen de draad heeft opgepikt na hun muzikaal debacle. Iedereen heeft een vrouw en kinderen, maar tegenover hem blijven ze eerder bitter. Ook zijn ex-vrouw Beth (Jennifer Jason Leigh) loopt hij er tegen het lijf en ook zij heeft een nieuw leven en een stel kids. Dit tot zijn grote, innerlijke ergernis. Dat is het soort persoon dat Roger Greenberg is, iemand die zijn vrouw en vrienden achterlaat en hen het geluk dat ze noodgedwongen elders moesten zoeken, zelfs niet gunt. Het probleem is echter dat hij het zelf niet inziet. Hij is geen kwaadaardig persoon en het is dan ook moeilijk het hem kwalijk te nemen.

Schrijver/regisseur Noah Baumbach kan als geen ander een egocentrisch personage neerpennen. Zowel in THE SQUID AND THE WHALE (Jeff Daniels) als MARGOT AT THE WEDDING (Nicole Kidman) zien we personages wiens karakters gelijkenissen met Greenberg treffen. Hij schreef hij het script samen met zijn vrouw, Jennifer Jason Leigh, die dus ook Greenbergs ex-vrouw speelt. De dialogen die hieruit zijn voortgekomen zijn geweldig en herkenbaar.

De stad Los Angeles wordt op een unieke wijze in beeld gebracht, zonder flitsende shots en overbekende locaties te gebruiken. De film is gehuld in een warme zonnegloed, wat het geheel zeer aangenaam maakt om naar te kijken. Zowel Ben Stiller als Greta Gerwig spelen hun rol op sublieme wijze. Hun personages gaan door alle mogelijke emotionele fasen en ze slagen er in om dit op een realistische manier over te brengen. Ook Rhys Ifans is geweldig als de kalme Brit die Roger altijd heeft kunnen vergeven voor zijn gedrag, maar wiens kalmte nu tot het uiterste wordt gedreven.

GREENBERG is een unieke, grappige en intrigerende film die door ridicule marketing niet bij het juiste publiek is terecht gekomen. Vandaar, een plekje in THE VAULT.