Regie: Ethan & Joel Coen / Met: Oscar Isaac,  Carey Mulligan,  John Goodman, Justin Timberlake … / Genre: Drama – Muziek / Land: USA / Duur: 105 min. / Releasedatum: 06 november 2013

“I don’t see a lot of money here.”– Bud Grossman, INSIDE LLEWYN DAVIS

De nieuwe film van de gebroeders Coen is een quasi perfecte, melancholische komedie die zich afspeelt in de New Yorkse folkscene van 1961. In INSIDE LLEWYN DAVIS spenderen we enkele dagen – het kunnen net zo goed enkele weken zijn – met de fictieve folkmuzikant waarnaar de titel verwijst. De film is een eerbetoon aan ongekend talent en gemiste kansen, want de protagonist krijgt – Coen-gewijs – veel tegenwind. Maar daar waar The Dude alles over zich heen liet gaan en Barton Fink gewoon te diep in de miserie zat, vecht Llewyn Davis vooral tegen zichzelf. Aan een aanstekelijk tempo weten de Coens zowel entertainment als diepgaande filosofie op het scherm te schilderen en het resultaat mag gerust één van hun beste films worden genoemd.

Met wat meer geluk en een betere timing, had Llewyn – of eender welke getalenteerde folkmuzikant – het misschien even ver geschopt als generatiegenoot Bob Dylan. Althans, dat is wat deze film suggereert. Llewyn doolt rond in de koude straten van New York, bevindt zich elke nacht op een andere sofa en kijkt neer op andere artiesten. Hij houdt er een gespannen vriendschap op na met een succesvol folk koppel, gespeeld door Carey Mulligan en Justin Timberlake. Echte vrienden heeft hij niet en zijn carrière van de grond krijgen lukt hem evenmin. Nochtans heeft hij aan talent geen gebrek. Tijdens de intieme reis die we met hem maken, stuit Llewyn op een hele resem mensen – de ene al vreemder dan de andere, of wat had je gedacht van de Coens – en die ontmoetingen zijn vaak ronduit hilarisch. Van wannabe folkster, Al Cody (Adam Driver), een Jood die zich voordoet als cowboy, tot de pretentieuze Jazz virtuoos Roland Turner (John Goodman) en diens mysterieuze assistent, ze sloegen er allen in om deze schrijver luidop te laten lachen in de zaal. Om nog maar over de kat te zwijgen, die Llewyn van het ene surrealistische avontuur in het andere brengt.

De onmiskenbare kracht van deze film is echter Oscar Isaac, als het titelpersonage, die duidelijk op één lijn staat met de stijl van de Coens. Pijnlijk hilarisch, is allicht de kortste en meest accurate omschrijving. Zonder zich ook maar één keer te forceren levert hij een dijk van een prestatie af. Zijn veelzijdigheid is Isaac’s grootste troef.

De manier waarop de ondergesneeuwde straten van New York in beeld zijn gebracht laten een ijskoude bries uit het scherm waaien en dat hebben we te danken aan het magistrale werk van cinematograaf Bruno Delbonnel (een frequente JP Jeunet-collaborateur). Hij maakt van deze film een feest voor het oog zonder ook maar één moment onbeheerst over te komen. Reken daar een fantastische folk soundtrack bij en we kunnen spreken van iets dat de perfectie bijzonder dicht benadert.

INSIDE LLEWYN DAVIS is een uitstekende karakterstudie met verrassende, surrealistische dimensies. Hij geeft een bijzonder grappige, maar bij momenten ook behoorlijk donkere kijk op de folkscene uit die periode en het leven van een figuur die zichzelf nooit kan overtreffen en dat al dan niet had kunnen zien aankomen. Wat een plezier om te bekijken, deze film.