best-of-2013jeune_et_jolie

Regie: François Ozon / Met: Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Frédéric Pierrot, … /  Genre: Drama /  Land: Frankrijk / Duur: 93 min

“Sur le moment, je ressentais presque rien. Mais quand j’y repensais après, à la maison, ou au lycée… J’avais envie de recommencer.” – Isabelle, JEUNE & JOLIE

Met JEUNE & JOLIE is marathonfilmer François Ozon niet aan zijn proefstuk toe. Sinds 1997 kwam de Fransman elk jaar met minstens één film naar buiten (met enkel 2008 als uitzondering). Van die waslijst is zeker niet elke prent een schot in de roos, maar deze keer maakt Ozon absoluut een sterke indruk. Ook het filmfestival van Cannes was die mening toegedaan, en achtte de film een nominatie voor de Palme d’Or waard.

JEUNE & JOLIE schetst het portret van de 17-jarige Isabelle, een bloedmooi schoolmeisje dat al gauw na haar seksuele ontbloeseming een dubbelleven als prostituee gaat leiden. We volgen Isabelle gedurende vier seizoenen, telkens begeleid door een lied van de Franse zangeres Françoise Hardy.

Een klassiek thema in het oeuvre van Ozon is de zoektocht van de personages naar hun seksuele identiteit. Die zoektocht van Isabelle wordt bijzonder knap in beeld gebracht. De hele film is doordrongen van een diep mysterieuze sfeer. Wat drijft dit piepjonge meisje, dat opgroeit in een warm nest en materieel niets te kort komt, tot de extreme keuze voor prostitutie? Op die vraag krijgen we eigenlijk nooit een antwoord. De film geeft ons geen inzicht in de beweegredenen van Isabelle, en daarin ligt voor een groot deel de hypnotiserende kracht ervan. Ze lijkt het te doen puur omwille van de kick: de seks geeft haar geen lichamelijk plezier, en het geld heeft ze niet nodig. Alsof ze zelf niet eens stilstaat bij de ernst van haar daden lijkt Isabelle haar ‘afspraakjes’ voorbij te zweven, half verveeld.

De film zelf is bijna even provocatief als het personage dat erin wordt geportretteerd; je wordt onophoudelijk geprikkeld, maar wie probeert een greep te krijgen op deze ondoorgrondelijke beeltenis, ziet zich algauw verloren in de onmeetbare diepte van Isabelle’s ogen. Provocatief is ook de afwezigheid van enig moreel oordeel over haar gedrag. Sterker nog: op een bepaald moment wordt er op heel subtiele wijze een pijnlijke vraag gesteld over het recht van anderen om haar keuzes in twijfel te trekken wanneer die anderen zich inlaten met promiscue gedrag.

jeune---jolie_472571_44839

Die mysterieuze kracht zou de film nooit bereikt hebben zonder Marine Vacth, die de rol van Isabelle op bijzonder sterke wijze vertolkt. Hoewel de hele cast knap acteert, is de prestatie die de jonge Française neerzet toch van een hoger niveau. Vacth, in het echte leven een 23-jarig model, bezit een zeldzame melancholische schoonheid die de volmaakte veruiterlijking is van Isabelle’s gesloten persoonlijkheid. Een bloedmooi maar enigmatisch wezen dat de kijker met elke onbegrijpelijke stap steeds meer fascineert.

De veelvuldige close-ups van het engelachtige gezicht van Isabelle werken die fascinatie in de hand. Hoewel Isabelle zeer stil en teruggetrokken is, slaagt ze er telkens weer in een erotische spanning in de kamer te brengen. Het maakt deel uit van de kick die ze krijgt uit het dubbelleven: als was het uit pure verveling provoceert ze, en durft ze soms met haar ogen dingen impliceren die de grens van het aanvaardbare ver zouden overschrijden.

JEUNE & JOLIE is een prikkelende glimp van een jonge vrouw die haar eigen seksualiteit ontdekt. Ozon slaagt erin de film, ondanks de expliciete scènes, een complexe subtiliteit mee te geven. Ik kan alleen maar hopen dat zijn volgende films van hetzelfde kaliber zijn en dat we in de nabije toekomst nog zullen horen van de uiterst getalenteerde Marine Vacth.

______________________________________________________________