102 min.
Regie: William Friedkin
Met:  Matthew McConaughey, Emile Hirsh, Juno Temple, Thomas Haden Church, Gina Gershon
Genre:  Misdaad / Drama / Thriller

“You insult me again, and I’ll cut your face off and wear it over my own”
– Joe Cooper, KILLER JOE

Het dateerde alweer van 2006 dat William Friedkin nog eens een langspeelfilm op ons afvuurde. En nog veel langer is het geleden dat hij ons trakteerde op een écht goeie film. Zijn glorietijd, begin jaren ’70, waarin hij de mensheid klassiekers als ‘The French Connection’ en de horrorfilm der horrorfilms ‘The Exorcist’ bezorgde lijkt lang vervlogen. Mijn verwachtingen voor ‘KILLER JOE’ waren dan ook eerder laag. Dat zorgde er uiteindelijk wel voor dat deze misdaadprent een zeer aangename verrassing was. Laat je echter niet misleiden door de opgegeven genre-omschrijvingen. Dit is geen grimmige thriller, want humor speelt een grote rol, want ondanks de ernstige en benarde situaties waarin de hoofdpersonages belanden, heeft de film een luchtige uitlaatklep. Dat is voornamelijk de verdienste van Matthew McConaughey, die vriend en vijand verbaast met zijn acteerprestatie. Zijn personage, “Killer” Joe Cooper – de centrale figuur – heeft namelijk enkele uiterst hilarische quotes in petto.

De film vertelt het verhaal van twintiger Chris (Emile Hirsch), die – diep in de schulden en door zijn eigen moeder op straat gezet – bij zijn vader komt aankloppen. Hij heeft namelijk een drastisch plan om aan geld te geraken: zijn moeder laten vermoorden voor de uitkering van haar levensverzekering, die op zijn naam staat. Zo gezegd zo gedaan. Moordenaar van dienst is de beruchte agent “Killer” Joe Cooper. Die wil voor één keer een uitzondering maken op zijn persoonlijke regels door zich pas na de moord te laten uitbetalen. Voor niets gaat natuurlijk enkel de zon op, dus besluit Killer Joe een waarborg te nemen tot Chris betaald heeft: zijn onschuldige zus Dottie (Juno Temple). Uiteraard loopt niet alles volgens plan, met alle gevolgen van dien…

We krijgen hier een compleet ontregeld “trailer-park” gezin te zien dat voldoende overtuigend overkomt. De makers hebben er dan ook alles aan gedaan om ze zo geschift mogelijk te laten overkomen. Het feit dat ze in staat zijn een familielid te laten vermoorden is bijgevolg een mooie illustratie hiervan.

Een scène die dit mooi in beeld brengt is de opgelegde date van de zelfzekere “Killer” Joe en het verlegen personage van Juno Temple, Dottie. Het onschuldige meisje moet tegen haar zin een etentje organiseren voor de toekomstige moordenaar van haar moeder. Je voelt de ongemakkelijke spanning en ervaart als het ware een mengeling van emoties. Dramatisch maar komisch tegelijkertijd. Ik stelde me de vraag of ik er ook de humor van zou inzien mocht deze situatie me in de realiteit overkomen… Kortom, je voelt je ongemakkelijk en dat is wat deze scène zo intens maakt.

Ik was al een fan van Emile Hirsch (van onder andere het adembenemende ‘Into The Wild’), waardoor ik voornamelijk naar zijn prestatie uitkeek. Maar zoals eerder vermeld was dé grote verrassing Matthew McConaughey. Het leek er op alsof hij met zijn imago, als hete bink met een allergie voor t-shirts, nooit verder zou geraken dan rollen in van de pot gerukte “B-Thrillers” of even debiele “rom coms”, maar het lijkt er op dat 2012 het jaar van de verandering wordt voor de 43-jarige Texaan. Alle films waarin hij dit jaar speelde werden positief onthaald en dan voornamelijk door zijn acteerwerk. Het lijkt er zelfs op dat meer en meer serieuze regisseurs hem oppikken voor een rol. Jeff Nichols (‘Take Shelter’) vroeg hem voor zijn nieuwe indie-drama, ‘Mud’. In Steven Soderberghs stripper komedie ‘Magic Mike’ mocht hij natuurlijk niet ontbreken en Richard Linklater liet hem opdraven in ‘Bernie’, waarvoor McConaughey prompt een award voor ‘Beste mannelijke bijrol’ kreeg van de New Yorkse Film Critics Circle. Verwacht hem binnenkort ook in de nieuwe Martin Scorsese, ‘The Wolf of Wall Street’.

Of dat allemaal de verdienste is van zijn rol als ‘KILLER JOE’? Ik denk het alvast wel.
De ondertitel op de poster vat het geheel mooi samen : “A totally twisted deep-fried Texas Redneck trailer park murder story”.