99 min.

Regie: Simon Curtis
Met:  Michelle Williams, Eddie Redmayne, Kenneth Branagh, Emma Watson, Judi Dench, Julia Ormond
Gebasseerd op de ervaringen van Colin Clark
Genre:  Biografie / Drama

“ It’s agony because he’s a great actor who wants to be a film star, and you’re a film star who wants to be a great actress.. ” – Colin Clark , MY WEEK WITH MARILYN

In 1956 kwamen oer-diva Marilyn Monroe en haar entourage naar Pinewood Studios, in Engeland, om er de lichte komedie ‘The Prince and the Showgirl’ op te nemen. Die werd geregisseerd door Laurence Olivier, die bovendien zelf in de film meespeelde. Maar het is door de ogen van Colin Clark, de derde assistent van de regisseur, dat we ‘MY WEEK WITH MARILYN’ te zien krijgen. Clark (gespeeld door Eddie Redmayne) is een jonge knaap van 23 die er alles aan doet om in de filmindustrie binnen te geraken. Ondanks zijn gebrek aan enige ervaring lukt het hem, na lang aandringen. Hij wordt aangenomen als assistent-regisseur tijdens de bovenvermelde productie. In ‘MY WEEK WITH MARILYN’ zien we hoe Clark, de door iedereen aanbeden actrice, Monroe, leert kennen. Beetje bij beetje wordt hij haar vertrouwenspersoon. Haar regisseur heeft namelijk (terecht) alles behalve veel vertrouwen in haar vaardigheden. Ondanks haar status voor de buitenwereld ontdekt Clark dat er in Monroe een ongelukkig en onzelfzeker meisje verscholen zit.

Michelle Williams (‘Brokeback Mountain’, ‘Blue Valentine’) speelt Monroe met enorm veel overgave, dat is duidelijk. Haar Oscarnominatie heeft ze dan ook niet gestolen. In feite zijn alle acteerprestaties in deze film best goed. Naast Williams zien we een hele hoop Britten, waaronder een bijna onherkenbare Kenneth Branagh (‘Frankenstein’, ‘Henry V’) als regisseur Laurence Olivier. Ook Eddie Redmayne (binnenkort te zien in ‘Les Misérables), die de jonge Colin Clark vertolkt levert goed werk. Judi Dench als actrice Sybil Thorndike en Emma Watson als Lucy, het meisje dat de garderobe van de productie verzorgt en een oogje op Clark heeft, zijn ook prima.

Maar ondanks deze puike prestaties slagen de acteurs alleen er niet in het verhaal interessant te houden, waardoor het geheel tegenvalt. Daar zijn de schrijvers dan weer verantwoordelijk voor. Op het uitzonderlijke talent van Michelle Williams en een paar grappige scènes na had ik de indruk dat ‘MY WEEK WITH MARILYN’ gerust voor een TV film kon doorgaan.

Marilyn Monroe is één van de meest iconische Hollywood actrices en de manier waarop Williams haar neerpoot is indrukwekkend. Het is dan ook zonde dat we het met een, naar mijn mening, saai verhaal als dit moeten doen. Het zou gebasseerd zijn op waargebeurde feiten, maar het is me echter een raadsel waarom net déze gebeurtenis verfilmd diende te worden.

Simon Curtis, die voordien enkel voor televisie regisseerde, heeft wel enkele leuke ideeën, maar hij kan het “voor televisie”-gedeelte niet uit zijn films krijgen. Verspilling van het talent van Williams. Zij is de enige reden waarom deze film zal onthouden worden.

Bij deze ga ik ‘Ed Wood’ van Tim Burton nog eens afspelen. Over een geslaagde Hollywood “biografie” gesproken…

2-ster