115 min.
Regie: Louis Leterrier
Met: Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Mélanie Laurent, Isla Fisher, Dave Franco, Michael Caine en Morgan Freeman
Genre: Misdaad

“The more you look, the less you see.”
-J. Daniel Atlas, NOW YOU SEE ME

NOW YOU SEE ME pakt uit met een schitterende cast en een onnozel plot waarvan de logica sneller verdwijnt dan een konijn in een hoed. De film slaagt er echter wel in entertainend te blijven. Tot de laatste act, dan zakt het geheel als een kaartenhuisje in mekaar. De laatste kaart is er te veel aan.

We leren de vier centrale goochelaars en oplichters uit NOW YOU SEE ME individueel kennen tijdens een korte introductie. Zo heb je Atlas (Jesse Eisenberg), de zelfingenomen straat illusionist, Merritt (Woody Harrelson), de grappige mentalist, Henley (Isla Fisher), de vrouwelijke Houdini en Jack (Dave Franco), de slimme pickpocket. We hebben het al duizend keer gezien, maar het werkt. Ze worden samengebracht via een uitnodiging van een mysterieus persoon die hun skills voor een ander doeleind wil gebruiken. Een jaar later zijn The Four Horsemen – coole artiestennaam, alleen vreemd dat één van hen een vrouw is – wereldsterren die grote arena’s in Las Vegas uitverkocht krijgen. Het lijkt echter een schuilmantel voor iets groter. Een goed begin van wat een leuke, ontspannende film lijkt te worden.

Het hoogtepunt van hun show is de overval van een Parijse bank – door teleportatie van een onschuldige Fransman in de zaal – waarna het biljetten regent in de zaal. Michael Cane en Morgan Freeman kijken geamuseerd toe, zij spelen respectievelijk de financiële kracht achter The Four Horsemen en de man die hen onderuit wil brengen. De stunt ontgaat de FBI uiteraard niet, dus sturen ze rechercheur Mark Ruffalo en de Franse Interpol detective Mélanie Laurent op hen af. Wat volgt is een kat-en-muisspel, op hyperactieve manier in beeld gebracht door regisseur Louis Leterrier – de man achter klassiekers als THE TRANSPORTER 1 & 2 en CLASH OF THE TITANS. Cameo’s van Jason Statham en de Kraken blijven gelukkig uit. Het resultaat is een soort van OCEAN’S ELEVEN meets FAST FIVE-wannabe prent. Of zoiets.

Het slim klinkende scenario van de mensen achter MEN IN BLACK en CHARLIE’S ANGELS is aanvankelijk leuk genoeg om te blijven boeien en komt zelfs enkele keren grappig uit de hoek, maar uiteindelijk blijven onze vier helden – én de rest van de personages – bijzonder oppervlakkig over hun achtergrond en motivatie om hun leven op het spel te zetten voor iemand die ze niet kennen.

In NOW YOU SEE ME draait het rond de trucs, zonder een diepere betekenis, buiten een vaag Robin Hood-achtig thema. Geld? Ze geven het allemaal weg. Wraak? Geen idee. Anarchisme? Idem dito. Doet het er toe? Waarschijnlijk niet en dat is prima, zolang de kijker maar plezier beleefd. In dat opzet slaagt de film behoorlijk, al is het slot zo tegenvallend dat het voor deze schrijver een directe impact had op de hele film.

Goed uitgevoerde tovertrucs zorgen voor verwarring en bijgevolg opwinding, maar het grote probleem met deze film is dat de “magie” zo overdreven en ongeloofwaardig overkomt dat de vraag, “Hoe hebben ze dat gedaan??” gewoon overbodig is.

Nu heb je de film gezien, daarna is ie weer weg.