Regie: Ron Howard / Met: Chris Hemsworth, Daniel Brühl , Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara,…Genre: Drama – Biografie – Actie  / Land: VS Duur: 123 min.

“Watching you win those races, while I was fighting for my life, you were equally responsible for getting me back in the car” – Niki Lauda, RUSH

Snelle auto’s, mooie meisjes en een rivaliteit die uitgevochten wordt tegen 300 km/h. Het lijkt de premisse van een zoveelste Fast & Furious film, maar in dit geval zijn het de ingrediënten van een knappe en opwindende biofilm. Ron Howard’s (A BEAUTIFULL MIND, APOLLO 13)  RUSH draait rond de iconische strijd tussen Niki Lauda (Daniel Brühl) en James Hunt (Chris Hemsworth), twee formule 1 piloten uit de jaren ’70 wiens onderlinge strijd ongekende hoogten beleefde op 1 augustus 1976, toen Lauda’s bolide van de baan ging en vuur vatte in de strijd om de wereldtitel. Toegegeven, de biografische stempel die de film opgedrukt kreeg boezemde me initieel wat angst in. Al te vaak wordt het cinematische aspect in biofilms namelijk vergeten en blijft het louter bij de feiten. Howard speelt het echter slim en legt een perfecte combinatie van beide werelden aan de dag. RUSH oogt niet alleen zeer accuraat, de film laat ook je bloed stollen.

Er wordt vlot heen en weer gesprongen tussen de twee rijders. Een – vrij oppervlakkige – voorgeschiedenis leert niet-racefanaten dat hun respectievelijke levensstijl niet uiteen-lopender kon zijn. Deze segmenten karakterstudies noemen is vergaand, maar ze schetsten een duidelijk beeld van twee compleet verschillende mannen die één ding gemeen hebben: de drang om te winnen. Hunt, de nonchalante playboy, zette keer op keer zijn leven op het spel, terwijl Lauda de berekende chauffeur was die, naar eigen zeggen, niet wou rijden wanneer de kans op een ongeluk groter was dan 20%. In werkelijkheid hadden de twee echter meer trefpunten, zo zijn ze allebei door hun ouders buitengegooid omdat hun toekomstplannen niet in dezelfde lijn lagen met wat zij voor ogen hadden. Bovendien was hun wederzijdse respect veel groter dan ze lieten blijken.

De wisselwerking tussen de verschillen en gelijkenissen wordt wonderwel in beeld gebracht en Howard weet ons met enkele creatieve shots te verrassen. Niemand onder de acteurs laat bovendien een steek vallen, terwijl hoofdrolspelers Hemsworth en Brühl op elk moment uitstekend werk verrichten. De chemie die tussen hen heerst is oprecht en maakt het inleven des te makkelijk voor de kijker. Ook de productiewaarde is van de bovenste plank. Wie iet of wat voorkennis heeft van het verhaal zal honderden kleine details ontdekken – van de “sex – breakfast of champions” patch op Hunt’s borst tot de oranje Porsche die als eerste hulpauto ter plaatse was na Lauda’s legendarische crash. Het draagt allemaal bij tot de authenticiteit van deze film. De cohesie van al deze elementen maken van RUSH een instant classic binnen het genre.