Regie: Destin Cretton / Met: Brie Larson, John Gallagher Jr, Kaitlyn Dever, Keith Stanfield … / Genre:  Drama / Land: USA / Duur: 96 min. / Releasedatum: 19 februari 2014 / Deze film werd oorspronkelijk besproken na de première op het Filmfestival van  Gent

“Why are you so nice to me?” – Grace, SHORT TERM 12

Op papier lijkt dit een bescheiden indiedrama, maar  het  geweldige acteerwerk, de geloofwaardige personages en de knap geschreven dialogen maken van SHORT TERM 12 één van de betere onafhankelijke producties van de laatste jaren. Films over opvangcentra voor probleemjongeren lopen al te vaak in de val van misplaatste motivatieboodschappen en hebben dikwijls een onwaarschijnlijk realiteitsgehalte, maar in de getalenteerde handen van schrijver/regisseur Destin Cretton – zelf ooit aan het werk geweest in een jeugdinstelling – levert het een intelligente en gedurfde prent op.

Aanstormend talent, Brie Larson – die samen met regisseur Cretton de film kwam voorstellen op het filmfestival van Gent – is uitstekend als Grace; een strenge, maar meelevende toezichtster in Short Term 12, een klein opvangtehuis voor tieners met een onhoudbare thuissituatie. Hoewel het niet meteen vermeld wordt, is het duidelijk dat Grace iets heeft met haar collega Mason (John Gallagher Jr.). Het duo, beginner Nate (Rami Malek) en de andere medewerkers zijn slechts een paar jaar ouder dan de kids die ze in toom trachten te houden, maar ze blijken meer dan geschikte personen voor het werk.

Psychologen en hoger geplaatste medewerkers mogen aan het eind van de maand dan wel met een groter loon naar huis, het zijn Grace en haar collega’s op het terrein die het zwaarste werk verrichten. Zij hebben vaak een duidelijker beeld op wat er in de troebele geest van deze jongeren omgaat.

Marcus (Keith Stanfield) heeft angst om de instelling te verlaten na zijn 18e verjaardag, nieuwkomer Jayden (Kaitlyn Dever) weigert zich te integreren en Sammy (Alex Calloway) sluit zich tussen zijn ontsnappingspogingen door dagenlang op in zijn kamer. De angst in hun ogen en hun gevoel van eenzaamheid en depressie zijn schrijnend en realistisch. Deze instelling is voor hen de veiligste en meest stabiele thuisbasis die ze ooit gekend hebben, maar het is tegelijkertijd slechts een tussenstation.

Cretton schoot SHORT TERM 12 als kortfilm voor zijn eindwerk in 2008 en won er het jaar daarop de juryprijs mee tijdens het Sundance Film Festival. Ook zijn langspeelversie is een succes, want in de States waren de reacties enthousiast. Tenzij er vandaag of morgen nog drastische veranderingen gebeuren gaat de film bovendien ook met de publieksprijs van het festival van Gent lopen.

SHORT TERM 12 biedt een mooie en natuurlijke combinatie van sterk acteerwerk en een even sterk verhaal over de behandeling van diepgewortelde, emotionele schade en dit zonder de melodramatische toer op te gaan. Er zit zelfs een flinke dosis onverwachte humor in verwerkt. Dit mag dan wel een kleine indiefilm zijn, het is er ééntje die lang zal nazinderen.