silver-liningsplaybook-review

122 min.
Regie: David O. Russel
Met: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Jacki Weaver, Chris Tucker, Julia Stiles…
Genre: Drama / Romantiek / Komedie

“ Can we get through one fucking conversation without you reminding me that my goddamn husband’s dead?”  Tiffany, SILVER LININGS PLAYBOOK

Aaah, de romantische komedie… Lekker knus bij mekaar, er gezellig een dik uurtje tussenuit. We kennen het allemaal en hebben er talloze gezien. Jammer genoeg voor het genre ontspringt daaruit zelden een memorabele film. SILVER LININGS PLAYBOOK een klassieke romantische komedie noemen is kort door de bocht, maar het heeft wel alle ingrediënten aan boord. Neem nu 500 DAYS OF SUMMER (met Joseph Gordon-Levitt), een prima voorbeeld van hoe het oeroude liefdesverhaal op een unieke manier gebracht wordt (THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER zag ik nog niet, maar werd door collega Khal Drogo alvast redelijk de hemel in geprezen). Dé nieuwkomer in mijn top-romcom lijst is ongetwijfeld SILVER LININGS PLAYBOOK.

Het begint allemaal bij Pat, een dertiger (Bradley Cooper) die terug bij zijn ouders (Robert DeNiro en Jackie Weaver) komt inwonen na een tijdelijk verblijf in een psychiatrische instelling. Hij probeert zijn overspelige echtgenote terug te winnen nadat hij haar minnaar halfdood sloeg. Op deze queeste komt hij in contact met Tiffany (Jennifer Lawrence). Haar man kwam een tijdje geleden om en ook in haar hoofd is iets gesprongen. Aanvankelijk gebruiken ze elkaar om tot hun persoonlijke doeleinden te komen, maar hierdoor wordt een nieuw doel gecreëerd…

De uitvoering van deze film vrij feilloos. De dialogen en humor zijn van een veel hoger niveau dan bij vele anderen binnen het genre. De kaas is (min of meer) achterwege gelaten. Elke acteur is op zijn best in SILVER LININGS PLAYBOOK, maar het zijn toch vooral van Cooper en Lawrence die de show stelen terwijl ze al kibbelend naar elkaar toegroeien. Ze lijken perfect gecast voor hun rollen. Lawrence won er zelfs een Oscar voor. SILVER LIININGS bevat een ideale dosis conflict, drama, humor en romantiek. Met andere woorden: de “auh’s”, “ooh’s”, “haha’s” en de “sniffs” zaten perfect. Bovendien is dit een film voor iedereen; van het kleinste kind tot de bejaardste bomma, iedereen kan hiervan genieten. Met wat regisseur David O. Russell (van o.a. THE FIGHTER) de laatste tijd op de proppen komt is méér dan goed werk te noemen. Het is dan ook geen naam om snel te vergeten als hij op dit elan doorgaat, en dat is lijkt hij van plan te zijn.

Kortom, zin in een romantische komedie, maar niet in die afgezaagde lulkoek waarvan je elke komende minuut al vijf minuten op voorhand ziet aankomen? Dan is SILVER LININGS PLAYBOOK iets voor jou. Je komt gegarandeerd met een glimlach buiten.